Israel rohmusi valtavan yleisöäänipotin – taustalla hallituksen massiivinen kampanja

imgKatso miltä somekampanja näytti.
Julkaistu 18.05.2025 12:29(Päivitetty 18.05.2025 14:42)
Toimittajan kuva

Rebeca Romero

rebeca.romero@mtv.fi

Israel sijoittui toiseksi Euroviisuissa saamalla eniten yleisöääniä. Israelilla oli käytössään tänäkin vuonna massiivinen, äänestämiseen voimakkaasti kehottava somekampanja. 

Israelin sijoittuminen toiseksi Euroviisuissa on saanut aikaan laajaa keskustelua, sillä maan osallistuminen Euroviisuihin aiheutti viime vuoden tapaan vastustusta

Moni on boikotoinut viisuja Israelin Gaza-toimien vuoksi. Israelin sijoittuminen toiseksi oli myös monelle yllätys, sillä maa ei ollut vedonlyöntitilastoissa missään vaiheessa näin korkealla. 

Israelin sijoittuminen toiseksi olikin täysin yleisöäänten ansiota. Israel sai ammattiraadeilta vain 60 pistettä, mutta yleisöltä pisteitä tuli 297.

Lue lisää: Mikko Silvennoisen Israel-kommentti herätti somessa paheksuntaa

Moni suomalainenkin saattoi törmätä Euroviisujen alla Israelin edustajan Yuval Raphaelin laajaan ja äänestämiseen voimakkaasti kehottavaan somekampanjointiin. Hänen mainoksissaan kerrottiin, että "voit äänestää jopa 20 kertaa". Tätä kehotusta ei nähty muiden euroviisuedustajien kampanjoinnissa.

Kampanjasta kertoi Suomessa ensimmäisenä Yle.

2:44imgKatso myös: Näin Mikko Silvennoinen kommentoi paheksuttua Israel-heittoaan.

Lisäksi Yuval Raphael oli opetellut kaikkien semifinaalissa kilpailevien maiden kielillä, myös suomen kielellä, vuorosanat, joilla kehotti äänestämään hänen kappalettaan "New Day Will Rise" numerolla 14. 

Lue lisää: Mikko Silvennoinen aihetti kohun Israel-heitollaan – avaa nyt kommenttinsa taustat

Maan hallinto taustalla

Mainoskampanjan maksoi Ylen mukaan Israeli Government Advertising Agency, joka kertoo tuottavansa mainoksia laajalla skaalalla Israelin eri hallinnonaloille ja muun muassa julkisen omistuspohjan yrityksille.

Myös Israelin suurlähetystöt ja konsulaatit eri puolilla maailmaa kehottivat äänestämään Israelia. Israelin Suomen suurlähetystönkin Facebook-sivuilla kehotettiin useaan otteeseen äänestämään Israelia. 

Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun maa ottaa käyttöönsä näin laajamittaisen markkinoinnin Euroviisujen alla. Sama taktiikka nähtiin jo viime vuonna. Israel sai viime vuoden finaalissa toiseksi eniten yleisöääniä. 

Israelin ulkoministeriön edustaja myönsi Malmön 2024 finaalin jälkeen, että ulkoministeriö järjesti vaikuttamiskampanjan äänten saamiseksi.

Tavoitteena oli nostaa Israelin äänimäärää, kertoi julkisen diplomatian osaston virkaatekevä apulaisjohtaja David Saranga israelilaiselle Ynet-verkkouutispalvelulle.

*Päivitys kello 14.42: Lisätty tieto, että Israelin mainoskampanjasta kertoi Suomessa ensimmäisenä Yle. Lisätty Yle lähteeksi mainoskampanjan maksajasta.

Tuoreimmat aiheesta

Euroviisut