Internet tehnyt läpimurron kiinteistönvälityksessä

Mitä arvokkaampi asunto on, sitä tiheämmin valinnassa käytetään avuksi internetiä.

Internetin asuntovälityspalvelut ovat tehneet läpimurron TNS Gallupin julkaiseman kyselytutkimuksen mukaan.

Internetin käyttäjistä jopa 80 prosenttia on vieraillut verkkopalveluissa ostaessaan tai myydessään asuntoa, tonttia tai loma-asuntoa. Yli viidennes pitää kohteen esittelyä internetissä edellytyksenä tutustumiseen itse paikalla.

Verkossa tapahtuu TNS Gallupin mukaan kiinnostavien kohteiden valinta ja sopimattomien kohteiden karsinta. Erityisesti loma-asuntojen valinnassa internetissä olevat kuvat ovat tärkeitä, kun matka paikalle on pitkä. Ahkerimpia kiinteistöalan verkkopalvelujen käyttäjiä ovat ylemmät toimihenkilöt, 25-34-vuotiaat, pääkaupunkiseudulla asuvat ja hyvätuloiset.

Mitä arvokkaampi asunto on, sitä tiheämmin valinnassa käytetään avuksi internetiä. Osto- tai myyntiaikeissa olevien lisäksi palveluita käyttävät myös henkilöt, jotka selvittävät hintatietoja ilman ostoaikeita. Peräti kolmasosa palveluiden käyttäjissä on vieraillut sivuilla huvikseen. TNS Gallupin mukaan asuntovälityspalveluista onkin muodostunut jopa eräänlaisia ajanvieteportaaleja.

Eri palveluista Etuovi.com ja Oikotie.com ovat nousseet Huoneistokeskuksen verkkopalvelun rinnalle suosituimmiksi portaaleiksi. Myös OP-Kiinteistökeskuksen ja Kiinteistömaailman palvelut ovat lisänneet suosiotaan.

TNS Gallup haastatteli yli 1400:aa satunnaisesti valittua internetin käyttäjää. Yhtiö teki vastaavan tutkimuksen edellisen kerran vuonna 2002.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat