Mainos

Internet-kaupalle ennustetaan hurjaa kasvua

Alan ammattilaiset odottavat internetin kautta tapahtuvan kaupankäynnin lisääntyvän räjähdysmäisesti vuosina 1999 ja 2000.

Optimistisimpien arvioiden mukaan verkosta tulee jo vuoteen 2002 mennessä "massojen kanava", jonka kautta saattaa tapahtua jopa 10-15 prosenttia kaikesta kaupankäynnistä.

Uusmedian tulevaisuutta pohdittiin Helsingissä tänään alkaneilla sähköisen median ammattimessuilla. Kasvuodotuksille antaa perustaa tähänastisen kehityksen huima vauhti: maailmanlaajuinen www-tietoverkko on ollut olemassa vasta reilut kolme vuotta ja saavuttanut jo nyt saman määrän käyttäjiä kuin televisio 20 vuodessa.
-Jos sama tahti jatkuu, vuonna 2002 internet on yhtä yleinen kuin faksi oli vuonna 1996, Talentumin toimitusjohtaja Harri Roschier ennusti messujen avajaisissa. Nyt faksi on jo alkanut menettää asemiaan sähköpostille.

Suurin osa internetkaupasta tapahtuu Suomessa vielä yritysten välillä, mutta myös kuluttajille suunnattu kauppa on voimakkaasti lisääntymässä. Verkosta saa jo nyt mm. pankki-, kiinteistönvälitys- ja matkatoimistopalveluita, voi ostaa postimerkkejä, tietokoneita, kirjoja, cd-levyjä ja kukkia tai varata autolle huollon. Ainakin Joensuussa ja Helsingissä on avattu internet-ruokakaupat, joista tilatut maidot ja makkarat tuodaan suoraan kotiovelle. Lähes kaikki suuret ja keskikokoiset kauppayritykset ovat jo tavalla tai toisella mukana nettikaupassa.

Tänä vuonna Suomessa rekisteröityjen internet-sivujen määrän odotetaan kaksinkertaistuvan noin 15 000:een. Rivakkaa kasvua kuvaa myös se, että suomalaisen Ihmemaa-hakupalvelun käyttäjämäärä on reilussa kahdessa vuodessa satakertaistunut 3000:sta 30 0000:teen.

Internetin käyttöä saattaa lisätä myös se, että Tele on tuomassa markkinoille television kautta toimivaa internet-palvelua. Suurin osa internetin käytöstä tapahtunee silti jatkossakin kotitietokoneilla.

Maksujärjestelmissä vielä kehitettävää

Sähköiseen kaupankäyntiin internetissä liittyy yhä myös ongelmia. Mm. tekijänoikeus- ja sananvapauskysymykset ovat toistaiseksi ratkaisematta ja maksujärjestelmissä riittää vielä kehittämistä.

Verkon turvallisuuteen liittyviä pelkoja Roschier pitää liioiteltuina, sillä esimerkiksi erittäin laajaa kaupankäyntiä harjoittavassa sähköisessä kirjakauppa Amazonissa ei tiettävästi ole havaittu vielä yhtään väärinkäytöstä.
-Lompakon unohtaminen on paljon vaarallisempaa kuin ostosten teko netin kautta, hän huomauttaa.

Suomalaisilla on periaatteessa hyvät mahdollisuudet pärjätä sähköisen kaupankäynnin markkinoilla myös maailmanlaajuisesti. Verkossa ei ole juuri eroa sillä, toimiiko yritys Pariisissa vai Pieksämäellä.

Suomen etuja ovat kilpailulle vapaa toimiva televerkko, hyvä konekanta ja väkilukuun verrattuna maailman korkein käyttäjämäärä. Myös suomalaisten epäsosiaalisuus saattaa olla netissä pelkkä etu; korkeintaan kielimuuri saattaa nousta esteeksi.

Toistaiseksi verkkokauppa on Roschierin mielestä Suomessa kuitenkin vielä mainosharrastelun asteella. Kehityksen jarruna saattavat olla yrityksen ylimmän johdon asenteet; uusmedian mahdollisuuksiin ei uskota eikä omistaja-arvon kehitystä osata laskea. Uskallus omien menestystuotteiden kehittämiseen puuttuu.

Roschier arvelee, että tilanne muuttuu heti kun joku onnistuu valtaamaan markkinoita ensimmäisellä todellisella menestystuotteella. Sen jälkeen pelko ja kateus riittävät kehityksen kannustimiksi.
(STT)

Mainos

Lisää aiheesta

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.