Ilman joulua ei moni erikoisliike pärjäisi

Joulukauppa on käynyt tähän mennessä suurin piirtein yhtä vilkkaana kuin viime vuonna, kerrotaan Kaupan liitosta. Tämä tarkoittaa noin 900 miljoonan euron kasvua joulukuun vähittäiskauppaan. Tärkeintä joulusesonki on erikoiskaupalle.

- Joillakin toimialoilla joulukauppa on aivan olennainen, koska jouluna ja joulunalusaikana tehdään koko vuoden tulos, Kaupan liiton toimitusjohtaja Juhani Pekkala kertoo.

Esimerkiksi korualalla tuotteita myydään yli 130 prosenttia keskimääräistä kuukausimyyntiä enemmän.  Jopa viidesosa kultasepänliikkeiden koko vuoden myynnistä tulee joulumyynnistä.  Myös helsinkiläisestä Laatukorun liikkeestä kerrotaan myynnin moninkertaistuvan joulun alla. Tänä vuonna kauppa on käynyt hyvin.

- Joulumyynti kiihtyy aina loppua kohden. Edellisvuosiin verrattuna kauppa on käynyt oikein mukavasti. Talouskriisi ei juurikaan näy. Ehkä keskiostohinta on aavistuksen matalampi, mutta se taas seuraavina vuosina sitten nousee, myymälänhoitaja  Katja Hatakka Laatukorun Esplanadin liikkeestä kertoo.

Myös koruja ja pieniä koriste-esineitä myyvällä Design Ihanialla on huomattu joulumyynnin piristyneen tänä vuonna.

- Kyllä viime jouluun verrattuna on selkeä ero. Ehkä se on sitä, että ihmisillä on kuitenkin joku luotto siihen tulevaan. Näin me ainakin uskomme, Design Ihanian myyntipäällikkö Riikka Lyytikäinen kertoo.

Vanhan joulumyyjäisissä Helsingissä tänä jouluna myymässä olleen Lyytikäisen mukaan ihmiset ovat myös vaikuttaneet aiempaa kiinnostuneemmilta tuotteiden alkuperästä.

- He haluavat suomalaista, suomalaista muotoilua ja Suomessa tehtyä. Kyllä se on tänä jouluna erityisesti korostunut.

Nettikauppa kasvaa vauhdilla

Kaupan liiton marraskuussa TNS Gallupilla teettämän kyselyn mukaan noin neljännes kuluttajista aikoi tehdä jouluhankintoja myös verkossa. Verkossa ostoksia tekevät olivat myös valmiimpia kuluttamaan jouluostoksiinsa enemmän rahaa.

- Me tiedämme, että ne ihmiset, jotka ostavat verkossa, ostavat muutenkin aktiivisesti. Eli nettiasiakkaat ostavat yleensä hieman enemmän kuin pelkästään kivijalkakaupoissa käyvät asiakkaat, Pekkala sanoo.

Monet kaupat ovat nykyisin monikanavaisia, joten nettikaupan suosio ei automaattisesti ole pois perinteisiltä kaupoilta.

- Nettikaupan suosio voi vaikuttaa siihen, kuinka paljon käydään fyysisissä kaupoissa, mutta tällainen yksi miinus yksi -peli se ei ole, vaan siinä on monta variaatiota, Pekkala muistuttaa.

Kaupan liitto pitää kuitenkin kansantalouden kannalta huolestuttavana sitä, että runsas 40 prosenttia jouluostoksia netissä tekevistä aikoi tutkimuksen mukaan ostaa ulkomaisista kaupoista.

Lue myös:

    Uusimmat