Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ikeakin panee stopin ilmaiselle lataamiselle – sähköautoilijoiden maksuttomat vaihtoehdot käymässä vähiin

0:52Onko nyt oikea aika ostaa sähköauto?Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa kertoo, onko nyt oikea aika ostaa sähköauto vai olisiko parempi odotella edullisemman sähkön aikoja?
Julkaistu 25.10.2022 06:32

MTV LIFESTYLE – STT

Sähköautonsa saa ladattua ilmaiseksi yhä harvemmassa paikassa. Viime vuonna laturinsa muutti maksullisiksi S-ryhmän ABC-lataus, nyt samaan ratkaisuun päätyi Ikea.

Sähköautoilun suosio jatkaa kasvamistaan, vaikka sähkön hinnat nousevat. Sähkön kallistuminen näkyy myös latauspisteillä, ja maksuttomat latauspisteet käyvät harvinaisemmiksi.

Ilmaista sähköauton latausta tarjoava Ikea aikoo muuttaa latauspisteensä maksullisiksi. Ikea Suomen liiketoiminnan kehitysjohtaja Ann-Christin Pilviö kertoo, että lataus muuttuu maksulliseksi, kun latauspisteiden tehoja nostetaan.

–  Päivitys tapahtuu arviolta vielä tämän vuoden aikana. Uusien latauspisteiden teho on vähintään 11 kilowattia tunnissa, ja hinnoittelu tarkentuu suunnitelmien edetessä, Pilviö sanoo.

Lue myös: Sähköautoilijoiden on syytä tehdä nyt viisaita valintoja – "Suoraan vaikutusta sähkön hintaan myös tulevaisuudessa"

Ikean lisäksi ainakin Lidl tarjoaa asiakkailleen tunnin ilmaista latausta. Lidlin viestinnästä kerrotaan, ettei asiaan ole tiedossa muutosta.

Hinnat eivät ole vertailukelpoisia

Latauspisteiden hinnat vaihtelevat riippuen palvelun tarjoajasta, latauspaikasta ja latauksen tehosta.

Osassa latauspisteitä on kilowattitunti- ja osassa minuuttiperusteinen hinnoittelu. Myös aloitusmaksua ja erillistä minuuttilisää saatetaan veloittaa.

STT selvitti lokakuun puolessavälissä latauksen hintoja neljältä eri yritykseltä, jotka tarjoavat latauspalveluita ympäri Suomea. Selvityksessä olivat Fortum Charge & Drive, ABC-lataus, K-Lataus ja Virta. Näistä Fortum kertoi hintansa minuuttihintoina.

Fortumia lukuun ottamatta selvityksen halvin hinta on peräisin 20 kilowatin tehoisesta latauksesta ja kallein hinta 150–300 kilowatin suurteholatauksesta.

K-latausasemilla hintojen vaihteluväli on 25–35 senttiä kilowattitunnilta, ja pikalatauksen hinta on 20 senttiä minuutilta. Suurin latauksen teho K-latauksella on 200 kilowattia.

Virralla hinnat ovat 13–54 senttiä kilowattitunnilta. Suurin latauksen teho Virralla on 200 kilowattia. Virta tarjoaa lisäksi tietyissä paikoissa ilmaista latausta rekisteröityneille asiakkailleen.

Lue myös: Onko nyt oikea aika ostaa sähköauto? Asiantuntijalta yksiselitteinen vastaus

ABC-latauksen mobiilisovelluksesta löydettyjen hintojen perusteella lataus maksaa tyypillisesti 20–35 senttiä kilowattitunnilta. Sovelluksen perusteella lataustehot yltävät 150 kilowattiin. ABC ei kuitenkaan tarkentanut hintoja STT:lle.

Pohjoisimmaksi ulottuvassa Fortum Charge & Drive-palvelussa lataus maksaa 6–54 senttiä minuutilta 50 kilowatista alkaen, yrityksestä kerrotaan. Fortumin suurin latausteho on 300 kilowattia, joka oli myös selvityksen suurin teho.

Töpselitankkaajan kannattaa huomioida, etteivät kaikki sähköautot välttämättä pysty täysin hyödyntämään useiden latauspisteiden tarjoamaa 20 kilowatin syöttövirtaa.

Auto kannattaa ladata yöllä

Sähkön hinnan nousun vaikutukset sähköautoilijalle näkyvät pikalatauspisteiden lisäksi ensisijaisesti kotilatauksessa. Jos sähkö maksaa kiinteällä sähkösopimuksella esimerkiksi 30 senttiä kilowattitunnilta, maksaisi 40 kilowattitunnin kokoisen akun tyhjästä täyteen lataaminen 12 euroa.

– Venäläisestä öljystä ja fossiilisista irti pääseminen on nyt suuri tavoite, Virta Oy:n toimitusjohtaja Jussi Palola sanoo.

Pörssisähkö on halpaa yöaikaan. Palolan mukaan sähköautoilijoiden etuna on se, että latausta voidaan tehdä keskellä yötä, jolloin energian hinnat ovat pienempiä.

Lue myös: Näin paljon sähköautolla ajaminen on kallistunut – "Ero on edelleen merkittävä"

Lisää aiheesta:

Ikea ja Lidl tekivät sähköauton lataamisesta maksullista – kertovat nyt MTV:lle, mitä sitten tapahtuiIlmainen lataaminen Lidleissä loppuu pikavauhdilla – maksutapa vaikuttaa hintaan: "Halusimme vastata toiveeseen"Sähköauton lataaminen Lidlissä hidastui entisestään – "On alettu puhua kapasiteetin riittävyydestä"Sähköauton lataaminen kallistuu nyt vauhdilla – yksi toimija nostaa hintaa 53 prosenttiaSähköautoa ei voi enää ladata ilmaiseksi ABC-asemilla – tämän verran lataus maksaa jatkossaIsolta pelurilta radikaali muutos sähköauton lataamisen hinnoitteluun
SähköautotAuton lataaminenAutoilun kustannuksetAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 12.9.06:13
    NASA

    Kilpajuoksu kuuhun kiristää Trumpin politiikkaa: Kiinalaisille porttikielto Nasan avaruusohjelmiin

  • 2.9.05:34
    Sähkö

    Sähköauton lataaja voi tietämättään edistää toimitusvarmuutta – näin toimii häiriöreservi

  • 1.9.10:47
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Hyundai Inster

  • 1.9.10:44
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Renault 5 E-Tech

  • 1.9.10:41
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi JAC E30X