Ihmissalakuljettajat jättävät pakolaiset oman onnensa nojaan - "Täysin härskiä toimintaa"

Jo kolmas ajelehtimaan jätetty rahtialus 5:38

Ihmissalakuljettajilla näyttää olevan uusi keino kuljettaa ihmisiä Välimeren yli Eurooppaan.

Viimeksi tänään Italian laivasto otti hallintaansa rannikkoa kohti ilman miehistöä ajelehtineen rahtialuksen, jossa matkustaa noin 450 siirtolaista. Kyseessä on jo kolmas miehistön hylkäämä siirtolaisia kuljettanut suuri rahtialus Välimerellä parin viikon sisällä.

Italian merivartiosto sai aiemmin laivaan yhteyden, ja sieltä vastasi siirtolaisnainen - hän kertoi, että matkustajat ovat laivalla yksin, eikä kukaan auta heitä.

Toiminta tuntuu olevan täysin organisoitua: isot alukset tulevat spekulaatioiden mukaan jopa Mustaltamereltä saakka, läpi Kreikan saariston, minkä jälkeen miehistö poistuu pienempään alukseen ja jättää sadat siirtolaiset oman onnensa nojaan laittaen suuren aluksen automaattiohjaukselle.

– Ennen ihmissalakuljettajilla oli isoja laivoja lähinnä emäaluksina, jolloin pienemmät laivat kuljettivat ihmisiä rantaan. Pieniä aluksia saatettiin jättää oman onnensa nojaan - nyt uusi ilmiö on se, että isoja ihmismääriä jätetään ajelehtimaan automaattiohjauksella, kertoo Rajavartiolaitoksen komentaja Mikko Hyyppä MTV:n Seitsemän Uutisissa.

"Kasvotusten kuoleman kanssa seitsemän päivää"

Tänään hallintaan otettu Ezadeen on jo kolmas ihmissalakuljettajien Välimerelle hylkäämä rahtialus lyhyen ajan sisällä.

Toissapäivänä italialaissatamaan hinattiin mereltä yli 700 siirtolaista. Yksi siirtolaisista kertoo tilanteen laivoilla olevan kaaoksessa:

– Ihmiset istuivat kasvokkain laivassa. He olivat kasvotusten kuoleman kanssa seitsemän päivän ajan, kertoo Syyriasta paennut mies.

Komentaja Mikko Hyypän mukaan toiminta on organisoitua: joku hankkii suuria laivoja ja niille mahdollisesti peiteidentiteetin sekä lipun.

– Ennen syksyllä kylmien ilmojen tullessa ihmissalakuljetus hiljentyi, mutta nyt näyttää, että toimintaa pyritään jatkamaan läpi vuoden. Tässä on isot rahat kyseessä ja toiminta on täysin organisoitua ja härskiä.

Hyyppä muistuttaa, että automaattiohjauksella olevan laivan joutuessa merihätään on tosi kyseessä - vanhoilla kauppa-aluksilla ei ole pelastusvälineitä kuin muutamia, eikä aluksilla ole koulutettua miehistöä.  

Lue myös:

    Uusimmat