Suomen Telemarkkinointiliitto ry varoittaa veronpalautuksiin liittyvistä huijauksista.
Veronpalautukset vuodelta 2024 maksetaan heinä–joulukuun aikana 2025.
Yli 130 000 lataaman Kilpi-sovelluksen tietokannan mukaan veronpalautuskausi on nostanut esiin myös Verohallinnon nimissä tapahtuvat huijaukset, kertoo Suomen Telemarkkinointiliitto ry tiedotteessaan.
Sovellukseen raportoiduissa huijauksissa noudatetaan usein samaa kaavaa. Niissä luvataan viestin vastaanottajalle euromääräinen palautus sekä ohjataan klikkaamaan linkkiä.
Lue myös: Tileillä "epätavallista toimintaa" – Matkahuolto kehottaa vaihtamaan salasanan
Tyypillisessä huijausviestissä kerrotaan, että: "Verotuksen valmistuttua olemme laskeneet, että sinulla on oikeus saada veronpalautusta yhteensä X euroa." Sähköpostissa lukee myös, että viestin voi lukea turvallisesti OmaVero-palvelussa, mutta linkki ohjaakin tietojenkalastelusivustolle.
Viesti voi vaikuttaa uskottavalta, sillä lähettäjänä on Verohallinto ja viestissä käytetään Verohallinnon logoa, mutta lankaan ei pidä mennä. Viestin tavoitteena on saada vastaanottaja luovuttamaan verkkopankkitunnuksensa tai muita henkilökohtaisia tietoja.
Sähköpostien kirjautumislinkkejä ei kannata klikata, vaan kirjautua kannattaa vain palveluiden virallisten sivujen kautta.
Tältä huijausviesti voi näyttää. Jos julkaisu ei näy, voit katsoa sen täältä.
Lue myös: Lastensuojelun nimissä liikkuu härski huijaus – varo tätä tekstiviestiä!
Pankkihuijauksia ja huijauspuheluita liikkeellä edelleen
Kilpi-sovelluksen datan mukaan myös pankkihuijauksia on liikkeellä edelleen. Esimerkiksi Danske Bankin nimissä liikkuu viesti: "Sinulle on saapunut uusi viesti liittyen tiliisi. Vahvista asiakastietosi, jotta voimme taata palvelun sujuvuuden ja katkeamattoman käytön."
Samankaltaisia viestejä on havaittu myös S-Pankin ja MobilePayn nimissä.
Suomen Telemarkkinointiliitto muistuttaa, että tärkeää on pysyä kriittisenä ja tarkistaa viestien sisältö huolellisesti ennen toimimista, erityisesti, jos viesti liittyy rahaan tai palveluun sisäänkirjautumiseen.
Myös huijauspuheluiden määrä on kiihtynyt. Puhelussa soittaja voi esiintyä vaikkapa teknisenä tukena, pankkina tai sijoitusneuvonantajana. Puheluiden tavoite on usein joko rahallinen hyöty tai tietojen kalastelu. Älä ikinä luovuta henkilökohtaisia tietojasi puhelimitse tuntemattomalle soittajalle.
Katso myös: Digihuijarit vaanivat kesälomalaisia kotimaassa ja ulkomailla
9:33Keskustelemassa Telian tietoturvapäällikkö Henrik Kylänlahti sekä OP Ryhmän väärinkäytösten hallinnan päällikkö Kim Sirén.