Kiireen tuntuun vetoavat huijarit lähestyvät uhrejaan pankkien nimissä. Nyt varoitetaan OP:n ja Danske Bankin asiakkaita.
Pankkien nimissä tapahtuvista huijauksista on puhuttu paljon. Huhtikuussa Suomen Telemarkkinointiliiton Kilpi-sovelluksen tietokanta paljasti, että pankkien ja viranomaisten nimissä esiintyneet huijaukset ovat lisääntyneet. Huijaukset ovat myös entistä uskottavampia.
Esimerkiksi S-Pankin ja Nordean nimissä lähetettyjä huijausviestejä on ollut alkuvuodesta runsaasti liikkeellä.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin Kyberturvallisuuskeskus varoittaa jälleen tuoreessa viikkokatsauksessaan, että pankkien nimissä on lähetetty sähköpostitse tietojenkalasteluviestejä vaihtuvin teemoin. Tällä kertaa varoitetaan Osuuspankin eli OP:n sekä Danske Bankin asiakkaita.
Viestejä Osuuspankin ja Danske Bankin nimissä
Esimerkiksi Osuuspankin nimissä on lähetetty viestejä, joissa pyydetään suorittamaan avainkoodiluettelon vahvistusprosessi loppuun tai käyttöoikeutta rajoitetaan. Huijarit vetoavatkin yleensä kiireen tuntuun ja pyrkivät vastaanottajaan toimimaan nopeasti.
Tältä huijausviestit voivat näyttää.Kyberturvallisuuskeskus
Danske Bankin nimissä puolestaan on lähetetty huijausviestejä, joissa kehotetaan vahvistamaan yhteystiedot, jotta tilin käyttöä voisi jatkaa ilman keskeytyksiä. Linkit ohjaavat sivustolle, jolla kalastellaan pankkitunnuksia.
Ota välittömästi yhteys pankkiisi, jos olet tehnyt huijauksen perusteella maksun, rikollinen on päässyt verkkopankkiisi tai saanut maksukorttitietosi käsiinsä, Kyberturvallisuuskeskus neuvoo.
Lue myös:
Pankkien nimissä runsaasti huijauksia – hätiköinti saattaa kostautua: "Huijauksella on mahdollisuus onnistua"
Normalin nimissä leviää huijaus
Katso myös: Millaisia ovat nettihuijauksien uudet trendit, ja kuinka maksupetos torjutaan?
10:42Haastattelussa Nordean petostorjunnan asiantuntija Sara Helin ja Nexi Groupin petostorjunnan johtaja Jukka-Pekka Kokkonen.
Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!
Lähde: Kyberturvallisuuskeskus