Hyundain ja Applen kohuneuvottelut törmäsivät seinään, diiliä ei tulekaan – eikö toinen halunnut luopua periaatteestaan?

1:02
Ioniq on Hyundain uusi sähköautobrändi. Sen ensimmäinen malli tottelee nimeä 5.

Sekä Hyundain että Kian osakkeet notkahtivat rajusti korealaiskonsernin ilmoitettua, ettei se neuvottele Applen kanssa teknologiajätin tulevan sähköauton valmistamisesta.

Korealainen Hyundai on kertonut, ettei se neuvottele Applen kanssa yhtiön auton valmistamisesta. Väitteet neuvotteluista nousivat isosti otsikoihin muutama viikko  sitten.

Kariutumisuutisen seurauksena Hyundain osakkeesta suli 6,2 prosentin eli noin kolmen miljardin dollarin siivu. Kian kohdalla pudotus oli vieläkin rajumpi, sillä osakkeen arvo tuli alas 15 prosenttia ja 5,5 miljardia.

Hyundai kertoi maanantaina, että se on käynyt neuvotteluja useiden yhtiöiden kanssa itseohjautuvien sähköautojen valmistuksesta, mutta päätöksiä ei ole tehty mihinkään suuntaan.

"Apple on pomo – yhtälö ei toimi"

Aiemmin uutisoitiin, että mahdollinen Apple-yhteistyö oli saanut Hyundain johtoportaassa kaksijakoisen vastaanoton.

Hyundai on nimittäin aina välttänyt autojen valmistamista muille. Se ei valmista itse ainoastaan moottoreitaan ja vaihteistojaan, vaan jopa käyttämänsä teräksen.

– Tuskailemme tällä hetkellä sen kanssa, miten hoitaisimme homman, ja onko kyseessä hyvä vai huono juttu. Emme ole yhtiö, joka valmistaa autoja muille. Ei ole sanottua, että Applen kanssa työskentely johtaisi hyvään lopputulokseen, Hyundain johtoportaasta kommentoitiin Reutersille nimettömästi aiemmin.

Reutersin Hyundai-lähteen mukaan korealaisyhtiössä vastustetaan Apple-yhteistyötä niin voimakkaasti, että mikäli homma halutaan saada nytkähtämään eteenpäin, saattaa yhtiö joutua vaihtamaan väkeä johtoportaassaan.

– Apple on pomo. He hoitavat itse markkinointinsa, tuotteidensa suunnittelun ja brändinsä. Mutta Hyundaikin on pomo. Yhtälö ei oikein toimi, nimetön lähde kertoi Reutersille.

Entinen Tesla-pomo puikoissa

Applen autoprojekti on ollut julkinen salaisuus vuosikausia, mutta se on tiettävästi soutanut ja huovannut edestakaisin jo pitkään. Projekti on rikkonut uutiskynnyksiä säännöllisen epäsäännöllisesti vuodesta 2014 lähtien, mutta pariin kertaa se on bootattu kokonaan.

Apple kaappasi vuonna 2018 Teslan Doug Fieldin riveihinsä vetämään autoprojektia. Field näytti ovea lähes 200:lle projektin parissa työskennelleelle henkilölle ja aloitti puhtaalta pöydältä.

Applea lähellä olevien lähteiden mukaan kalifornialaisvalmistaja haluaisi käynnistää autonsa tuotannon vuoteen 2024 mennessä, mutta koronaviruksen vuoksi sitä saatettaneen lykätä vuoteen 2025 tai jopa pidemmälle. Apple ei ole ymmärrettävästi huhupuheita kommentoinut. Osassa huhuista sarjatuotannon aloitusta on kaavailtu niinkin kauas kuin vuoteen 2028.

Lähteet: Reuters, Bloomberg, Carscoops

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja