Liian pieni pakastin, hyönteiset makuuhuoneessa tai sotkuinen sauna voivat pilata innolla odotetun mökkiviikonlopun. Mökkien vuokraajien ja omistajien tai välittäjien kesken voi syntyä erimielisyyksiä sekä pienistä että suurista asioista.
Suomen suurimman vuokramökkien välittäjän Lomarenkaan toimitusjohtaja Juha-Pekka Olkkola kertoo, että vaikka valituksia tulee erittäin vähän verrattuna vuosittain tehtävien vuokrasopimusten määrään, valitusvalikoimasta voisi kirjoittaa kirjan.
– Aina voi sattua kaikenlaista, joskus jopa dramaattista. Enemmän kuitenkin hirtehishuumoria, hän sanoo nauraen.
Esimerkiksi ulkomaalaiset eivät välttämättä hyväksy hyttysiä osaksi suomalaista kesälomakokemusta. Näistä tapauksista selvitään Olkkolan mukaan kuitenkin aina puhumalla.
Suurkaupunkien asukkaille maaseutu tarjoaa muunkinlaisia yllätyksiä. Olkkola muistaa ulkomaalaisperheen, joka soitti vuokramökin huoltajalle ja kertoi mökissä olevasta hiirestä. Huoltaja saapui paikalle mukanaan kissa, joka hoiti jyrsijän päiviltä. Siitä seurasi reklamaatio, kun vanhempien mielestä episodi oli lapsille liikaa.
Suurin osa sujuu moitteetta
Lomarenkaan kautta kulkee noin 40 000 varausta joka vuosi. Olkkolan mukaan noin prosenttiin liittyy jonkinlainen valitus. Yleensä kyse ei ole edes korvausvaatimuksesta, vaan asiakas ilmoittaa esimerkiksi naarmuuntuneesta paistinpannusta.
Myös Jämsässä majoituspalveluita ja vuokramökkejä tarjoavan Himoslomien toimitusjohtaja Tiina Mäntyharju toteaa, että suurin osa vuokrauksista sujuu ilman kiistoja: hän muistaa uransa ajalta yhden kiistan edenneen Kilpailu- ja kuluttajavirastoon.
