Huumori ja rehellisyys tärkeintä mainoksissa

Tuoreen selvityksen mukaan suomalaiset suhtautuvat mainoksiin myönteisemmin kuin pari vuotta sitten. Aiempaa useampi kertoo mainosten myös vaikuttavan ostokäyttäytymiseensä.

Mainonnan neuvottelukunnan teettämän selvityksen mukaan suomalaiset pitävät erityisesti humoristisista mainoksista selä mainoksissa olevista tuotetiedoista. Myös rehellisyyttä arvostetaan.

Närkästystä mainonnassa herättävät kuolema, uskonto, väkivalta ja seksi. Selvityksestä käy ilmi myös, että aiempaa kielteisemmin mainonnassa suhtaudutaan julkkiksiin, politiikkaan ja ulkomaista alkuperää oleviin asioihin. Lisäksi yhä useampi vastaaja korosti suomenkielisyyttä ja suhtautui kielteisemmin englanninkieliseen mainontaan.

Alkoholimainontaan suhtaudutaan nyt neutraalilsti, kun taas pari vuotta sitten yleinen asenne oli kielteinen.

Parin vuoden takaiseen verrattuna yhä useampi myöntää olevansa ns. mainosten uhri, sillä mainokset vaikuttavat selkeästi ostopäätöksiin.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat