Menestyikö Israel Euroviisuissa informaatiovaikuttamisen vuoksi? Viiden jälkeen -ohjelman erikoishaastattelussa kommenttinsa asiasta antoi konkaritoimittaja ja kirjailija Markus Leikola.
Viikko sitten järjestettiin Euroviisut. Israel sai kaikkein eniten yleisöääniä ja tuli kisassa toiseksi. Tässä yhteydessä on puhuttu siitä, olisiko taustalla ollut informaatiovaikuttamista tai muuta vastaavaa.
Euroopan yleisradioliitto Ebun tutkimuselin Spotlight kertoi aiemmin, että Israelin valtion virasto kustansi mainoskampanjan, jonka päämääränä oli saada ääniä Israelille Euroviisuissa. Eurovision News Spotlightin tekemän selvityksen mukaan Israelin valtion virasto käytti laajamittaista mainontaa ja virallisia sosiaalisen median tilejä kannustaakseen yleisöä äänestämään Israelin edustajaa tämän vuoden Euroviisuissa.
Lue myös: Kommentti: Euroviisut ei uskalla edes sanoa Israelin nimeä ääneen
Viiden jälkeen -ohjelman erikoishaastattelussa vieraillut kirjailija Markus Leikola kertoo, että on olemassa selkeää dokumentaatiota siitä, että Israel on pyrkinyt harjoittamaan valtion maksamaa ja vaikuttamiseen tähtäävää mainontaa.

