Israelin valtion virasto on kustantanut mainoskampanjan, jonka päämääränä oli saada ääniä Israelille Euroviisuissa, kertoo Euroopan yleisradioliitto Ebun tutkimuselin Spotlight.
Eurovision News Spotlightin tekemän selvityksen mukaan Israelin valtion virasto käytti laajamittaista mainontaa ja virallisia sosiaalisen median tilejä kannustaakseen yleisöä äänestämään Israelin edustajaa tämän vuoden Euroviisuissa.
Israelin valtion mainostoimisto, joka palvelee muun muassa valtio-omisteisia yrityksiä, julkaisi mainoksia Googlen eri alustoilla ja antoi yksityiskohtaiset ohjeet siitä, miten yksittäisen maan edustajaa voi äänestää jopa 20 kertaa.
Mainostaminen on sallittua, mutta sosiaalisen median käyttäjät ovat ilmaisseet huolensa siitä, että nämä toimet saattavat olla kilpailun hengen vastaisia, koska ne voivat politisoida tai välineellistää äänestysprosessia.
Raportin mukaan myös muissa maissa tehtiin mainoskampanjoita. Esimerkiksi monet artistit mainostivat omia kappaleitaan sosiaalisen median kanavillaan.
Asiasta kertoi Suomessa ensimmäisenä Helsingin Sanomat.
Lue myös: EBU: Euroviisujen yleisöäänestyksen tulos oli pätevä
Israel sijoittui toiseksi
Israel sijoittui tämän vuoden Euroviisuissa toiselle sijalle lähinnä yleisöäänten ansiosta.
Yuval Raphaelin kappale New Day Will Rise sai 297 yleisöääntä, mikä oli eniten yleisöääniä lauantain finaalissa.
Tuomariston äänestyksen jälkeen Israel oli 14:s.
Israelilaisen toimiston mainokset keräsivät Spotlightin mukaan miljoonia katselukertoja internetissä ennen lauantain finaalia Sveitsin Baselissa.
Lue lisää: Yle aikoo keskustella EBU:n kanssa Euroviisujen yleisöäänestyksestä
Yle uutisoi eilen maanantaina, että Euroviisujen äänestystapa aiotaan ottaa puheeksi Euroopan yleisradiounioni EBU:n kanssa.