Joka neljäs suomalaisnuori käyttää energiajuomia viikoittain, käy ilmi Jyväskylän yliopiston tutkimuksesta.
Tutkimuksessa vertailtiin suomalaisnuorten energiajuomien käyttöä vuosina 2014 ja 2018. Kaikkiaan nuorten viikoittainen energianjuomien käyttö oli neljässä vuodessa noussut kuusi prosenttia.
– Tutkimukseen osallistuneista pojista joka kolmas ja tytöistä joka kuudes kertoi käyttävänsä energiajuomia joka viikko. Tyttöjen osuus oli jopa kaksikertaistunut neljässä vuodessa, kertoo väitöskirjatutkija Maija Puupponen Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisestä tiedekunnasta.
Lue myös: Energiajuomien suurkulutuksella järkyttävät seuraukset 21-vuotiaalle – "Aivan liian helposti nuorten saatavilla"
Energiajuomia myydään mielikuvilla
Puupposen mukaan tyttöjen osalta käytön lisääntymiseen on voinut vaikuttaa esimerkiksi energiajuomien laajentunut kirjo.
– Energiajuomia markkinoidaan mielikuvilla liittyen esimerkiksi jaksamiseen, kestävyyteen, voimaan ja omasta hyvinvoinnista huolehtimiseen. Markkinoille on tullut uusia energiajuomabrändejä ja ne vetoavat laajempaan kohderyhmään, Puupponen pohtii.
Maailman terveysjärjestön WHO:n kanssa yhteistyössä tehdyssä tutkimuksessa ei paneuduttu energiajuomien käytön syihin, mutta niistä löytyy osviittaa aiemmista kansainvälisistä tutkimuksista.
