Stockmannin Hulluilta päiviltä edullisen sähköauton vuosi sitten ostaneet ja niitä siitä asti odottaneet saivat eilen tiedon, että autoja ei voidakaan toimittaa. Kuluttajaviranomaisen mukaan vielä on liian aikaista sanoa, onko asiakkaiden mahdollista nostaa esimerkiksi ryhmäkanne myyjää vastaan.
Uutisoimme eilen torstaina monien suomalaisten jäävän ilman tilaamiaan tarjoussähköautoja. Stockmannin Hullut päivät -tarjouksena vuosi sitten olleita Peugeot e-2008 -sähköautoja ei voida maahantuojan mukaan toimittaa, sillä kyseisen mallin valmistus on lopetettu. Sosiaalisen median sähköäautopalstoilla autosta on käytetty nimitystä "Hullu-Pösö" viittauksena Hulluilla päivillä myytyyn malliversioon.
Auto-Bon Oy, Peugeotin maahantuoja, on tarjonnut asiakkaille hyvityksenä 2 000 euron alennusta jostakin toisesta uudesta Peugeotista. Tilattua autoaan vuoden päivät odottaneilta jäi 2 000 euron sähköauton hankintatuki saamatta, sillä tuki on jo lopetettu.
Kysyimme Kilpailu- ja kuluttajavirastosta (KKV), kuka on vastuussa.
Lue myös: Peugeotin maahantuoja: Hullut päivät -tarjouksesta tilattuja sähköautoja ei voida toimittaa
Nämä syyt eivät kelpaa "ylivoimaisiksi esteiksi"
KKV:n kuluttajaneuvonnan johtava asiantuntija Raija Marttala kertoo MTV Uutisille, ettei voi tässä vaiheessa ottaa tarkemmin kantaa vahingonkorvausvastuuseen. Marttala kuitenkin toteaa yleisellä tasolla, että mikäli toimitusten perumisen syynä on myyjää ja aikaisempia myyntiportaita kohdannut ylivoimainen este, ei myyjällä ole silloin vahingonkorvausvelvollisuutta.