Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Edes talon myynti ei riittänyt sopimuksen irtisanomiseen – tutun turvapalvelun irtisanomisaikaa pidetään kohtuuttoman pitkänä

MTV tarkasteli vuosien 2022–2024 KKV:n saamia yhteydenottoja, joissa toistui erityisesti kysymys kolmen kuukauden irtisanomisajasta.
MTV tarkasteli vuosien 2022–2024 KKV:n saamia yhteydenottoja, joissa toistui erityisesti kysymys kolmen kuukauden irtisanomisajasta.Lehtikuva
Julkaistu 31.03.2024 06:13
Toimittajan kuva
Katariina Taleva

katariina.taleva@mtv.fi

Kuluttaja-asiamies on vienyt Verisuren markkinaoikeuteen kolmen kuukauden irtisanomisajasta, joka on kuluttaja-asiamiehen mukaan kohtuuton. KKV on saanut useita yhteydenottoja kuluttajilta Verisuresta.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) on saanut viime vuosien aikana useita yhteydenottoja turvapalveluita markkinoivasta Verisure-yhtiöstä. Vuoden 2020 alusta lähtien yhteydenottoja on tullut 111 ja pelkästään vuosien 2022–2024 aikana 46 kappaletta. 

MTV tarkasteli vuosien 2022–2024 KKV:n saamia yhteydenottoja, joissa toistui erityisesti kysymys kolmen kuukauden irtisanomisajasta. Kuluttaja-asiamies tiedotti helmikuun lopussa vievänsä Verisuren markkinaoikeuteen toistaiseksi voimassa olevien sopimusten kolmen kuukauden irtisanomisajasta. 

Kuluttaja-asiamies vaatii, että markkinaoikeus kieltää 150 000 euron uhkasakolla yritystä käyttämästä kolmen kuukauden irtisanomisaikaa toistaiseksi voimassa olevissa sopimuksissa.

Edes muutto tai myynti ei riittänyt

Muuton vuoksi irtisanoimme palvelun luonnollisesti. Muuton jälkeen veloitus jatkuu kuitenkin ilmeisesti kolme kuukautta. Asia kuulemma lukee sopimuksessa jossain pienellä. Kaupanteossa tai irtisanomisen yhteydessä asiaa ei kuitenkaan mainita. Tuli järkytyksenä tietoon, kun laskutus vain jatkui.

Vuosien 2022–2024 yhteydenotoista reilusti yli puolet liittyi kolmen kuukauden irtisanomisaikaan. Toiseksi eniten valitettiin palvelun toimimattomuudesta ja kolmanneksi eniten hinnankorotuksista, joita pidettiin kohtuuttomina.

Moni irtisanomistapausongelmista liittyy muuttotilanteeseen. Kuluttajat eivät ole päässeet sopimuksesta irti edes silloin kuin talo tai asunto on myyty toiselle omistajalle. Eräässä tapauksessa omakotitalon vuokralainen oli hankkinut kyseisen palvelun toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella, muuttanut pois ja asunnon omistaja ei ollut saanut selvitettyä asiaa Verisuren kanssa, vaikka oli kaiken lisäksi myymässä kyseistä taloa.

Eräässä toisessa tapauksessa vuoden 2022 lopussa yhteyttä ottanut kuluttaja oli myös itse yrittänyt selvittää irtisanomisaikaa yrityksen kanssa. Hän oli vedonnut KKV:n sivuilta löytyvään ohjeeseen, jossa todetaan että toistaiseksi voimassa oleva sopimuksen irtisanomisaika ei saa olla kohtuuttoman pitkä, sen pituus voi olla pisimmillään yhden kuukauden verran. Verisure oli kuluttajan mukaan vastannut vedoten alan erityispiirteisiin.

Murtovaras taskulampun kanssa

Ei erityispiirteitä

Nyt kuitenkin kuluttaja-asiamies katsoo, että kodinturva-alalla ei ole sellaisia erityspiirteitä, joiden vuoksi irtisanomisaikaa voisi pidentää kolmeen kuukauteen. Kuluttaja-asiamies katsoo, että kuluttajan oikeus irtisanomistilanteessa vertautuu nyt tilanteeseen, jossa kuluttajan on ikään kuin velvollisuus korvata yhtiölle aiheutuva vahinko.

– Kyseessä olisi ikään kuin kuluttajalle sopimuksessa asetettu sopimussakko, jolla kuluttaja korvaa Verisurelle irtisanomisen seurauksena menetetyn liikevoiton ja aiheutuneen vahingon, Kuluttaja-asiamies Katri Väänänen toteaa tiedotteessa.

Väänäsen mukaan nykyisen muotoisen irtisanomisehdon tarkoitus on vaikeuttaa palvelun lopettamista ja rajoittaa kuluttajan valintamahdollisuuksia. 

Vielä senkin jälkeen, kun kuluttaja-asiamies tiedotti vievänsä Verisuren markkinaoikeuteen, KKV:n asiakaspalvelu on saanut kuluttajilta yhteydenottoja kolmen kuukauden irtisanomisajasta. 

Maaliskuun puolella yhteyttä ottanut kuluttaja kertoo, että he eivät saaneet irtisanomisaikaa sovittua alle 3 kuukauden Verisuren kanssa, vaikka olivat myyneet talonsa ja talon piti olla nopeasti tyhjänä. Yritys ilmoitti laskuttavansa toukokuuhun asti, vaikkei palvelua enää toimiteta. 

Kuluttaja yritti myös kompromissina sitä, että palvelu olisi tuotu uuteen taloon irtisanomisajan ajaksi, mutta tähän yritys ei suostunut.

Lue myös: Mökkikausi auki pääsiäisenä? Toimi näin ja vältä vahingot – "Tällaisia tapauksia ilmoitetaan meille joka kevät"
Onko nyt edullisempaa ostaa oma vai asua vuokralla? Asiantuntija vastaa

Poliisi varoittaa: Ethän säilytä kodin vara-avainta tällaisessa paikassa?

Lisää aiheesta:

Kuluttaja-asiamies älähti ElisalleKuluttaja-asiamies arvioi Ruutu+:n irtisanomisen liian vaikeaksi: "Monivaiheinen esterata"Pienyrittäjä Niina taisteli sähköyhtiötä vastaan kahdeksan kuukautta – joutui maksamaan kahta sopimusta"Hullu-Pösön" tilanneet jäävät ilman autojaan – KKV: "Ei lähtökohtaisesti voi pitää ylivoimaisina esteinä"Eija on yrittänyt jo kuukauden päästä kalliista sähkösopimuksestaan eroon sopimussakolla – törmäsi sähköyhtiön muuriinMTV selvitti: Sähköyhtiö Nordic Green Energy on kohdistanut vanhuksiin aggressiivista myyntiä – 88-vuotias Erkki Karppinen sai hämmentäviä kirjeitä
KuluttajariidatMurrotUutisohjelmien aiheetKotimaa
Verisure tarjoaa muun muassa erilaisia hälytysjärjestelmiä tai huoltovahteja sekä videovalvontapalveluita. AOP

Tuoreimmat aiheesta

Kuluttajariidat
  • 7.9.19:09
    Autokauppa

    Kuluttaja osti käytetyn Bemarin, joka hajosi jo kotimatkalla – Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä kuluista

  • 2.9.05:03
    Raha

    Äiti lähti kasvottomaksi digiyrittäjäksi, kertoo tienanneensa 50 000 euroa: "Muutama ystäväni tietää"

  • 31.8.19:08
    Autokauppa

    Kuluttaja osti käytetyn Jaguarin – sai kaupan jälkeen todella pysäyttävän tiedon

  • 27.8.12:02
    Kuluttaminen

    Kuluttaja-asiamies älähti Elisalle

  • 3.8.15:15
    Autokauppa

    Asiakas osti käytetyn Volvon, jossa ilmenikin runsaita öljyvuotoja – vaati kaupan purkamista