HSL:n mobiilisovellus kaatui tuntikausiksi jättikonsertin takia – helsinkiläinen Joni todisti usean matkustajan poistamista junasta: "Liputtomien matkustajien erilainen kohtelu tuntui erikoiselta"

Helsingin seudun liikenteen matkalippusovellus lakkasi toimimasta eilen iltapäivällä usean tunnin ajaksi. Sovelluksen toimintahäiriö vaikeutti etenkin Ed Sheeranin konserttin matkaavia ihmisiä, joista osaa pyydettiin poistumaan kulkuneuvoista liputtomuuden takia. 

Häiriö Helsingin seudun liikenteen mobiilisovelluksessa alkoi eilen iltapäivällä kello neljän aikoihin. Ajoitus oli HSL:lle huonoin mahdollinen, sillä samaan aikaan sovelluksen käyttökatkoksen kanssa noin 50 000 ihmistä oli juuri suuntaamassa kohti Malmin lentokenttää ja englantilaisen tähtilaulaja Ed Sheeranin konserttia. 

Katkos aiheutti ongelmia muun muassa kertalippujen ostoon ja kausilippujen näyttämiseen.

"Jäi tunne, ettei kaikki mennyt ihan oikein"

Helsinkiläinen Joni* kertoo olleensa matkalla Järvenpäähän ja yrittäneensä ostaa lippua mobiilisovelluksella, mutta turhaan.

– Yritin epätoivoisesti ostaa junalippua ainakin 20 kertaa sovelluksen avulla. Lopulta soitin vikapäivystykseen, josta minulle kerrottiin, että kyseessä on sovellusvika ja lipuntarkastajat ovat tänään asiasta ymmärtäväisiä, hän toteaa.

Matka Järvenpäähän sujui ilman kommelluksia, mutta Jonin mukaan ongelmat alkoivat muutaman tunnin kuluttua takaisintulomatkalla. 

– Sovellus ei edelleenkään toiminut, enkä saanut ostettua lippua. Pian lähdön jälkeen paikalle tulivat lipuntarkastajat, jotka kävivät matkustajia yksitellen läpi. 

Junassa oli Jonin mukaan muutama muukin ihminen, joilta ei matkalippua löytynyt. Lipuntarkastajat olivat pyytäneet heitä poistumaan junasta Tikkurilan kohdalla.

– Minua ei poistettu, kun kerroin pontevasti, että kyseessä oli HSL:n vika. Jäi kuitenkin tunne, ettei tässä nyt mennyt kaikki aivan oikein. Vikapäivystyksestä kuitenkin sanottiin, ettei liputtomuudesta tänään rangaista ja liputtomien matkustajien erilainen kohtelu tuntui erikoiselta, Joni kertoo.

Liputtomuudesta ei jaettu tarkastusmaksuja

HSL:n osastonjohtaja Hannu Heikkinen myöntää sovelluksen toimimattomuuden aiheuttaneen eilen suuria ongelmia käyttäjille, mutta liputtomuudesta ei hänen tietojensa mukaan jaettu tarkastusmaksuja. 

– Itse en ole siitä tietoinen, että junista olisi poistettu matkustajia liputtomuuden takia. Tilanteeseen on varmasti vaikuttanut myös se, että tuhannet asiakkaat tulivat juna-asemalta yhden junan kyytiin, jolloin junasta poistaminen on voinut johtua jo pelkästään suuresta ihmismäärästä, hän toteaa.

Sovelluksen ongelmat johtuivat Heikkisen mukaan palvelukapasiteetin vajavaisesta käytöstä.

– Malmilla järjestetty konsertti aiheutti aikamoisen kysynnän meidän mobiilisovelluksessamme. Tämä valitettavasti ylikuormitti palvelimia ja se näkyi käyttäjille häiriöinä sovelluksessa. 

Vian ei pitäisi enää uusiutua

Heikkisen mukaan ongelmat on saatu jo korjattua ja mobiilisovelluksella ostettujen kertalippujen pitäisi toimia tänään. Malmin lentokentälle odotetaan tänään eilistäkin suurempaa yleisöä, kun tähtilaulaja nousee lavalle vielä toisen kerran Suomen vierailunsa aikana. 

– Järjestelmähäiriöt ollaan korjattu, olemme lisänneet sovelluksen kapasiteettia eikä häiriöitä pitäisi enää olla.

Jos sovellus ei jostain syystä toimi, kehottaa Heikkinen kääntymään muiden lipunostopaikkojen puoleen.

– Tietenkin keskellä yötä lipun hankkiminen voi olla vaikeaa, mutta esimerkiksi lipunmyyntiautomaateista ja R-kioskeilta saa kertalippuja. Näitä kanavia kannattaa hyödyntää, hän muistuttaa. 

*Helsinkiläinen Joni ei halunnut esiintyä jutussa omalla nimellään. 

Lue myös:

    Uusimmat