Helsingin seudun liikenteen matkalippusovellus lakkasi toimimasta eilen iltapäivällä usean tunnin ajaksi. Sovelluksen toimintahäiriö vaikeutti etenkin Ed Sheeranin konserttin matkaavia ihmisiä, joista osaa pyydettiin poistumaan kulkuneuvoista liputtomuuden takia.
Häiriö Helsingin seudun liikenteen mobiilisovelluksessa alkoi eilen iltapäivällä kello neljän aikoihin. Ajoitus oli HSL:lle huonoin mahdollinen, sillä samaan aikaan sovelluksen käyttökatkoksen kanssa noin 50 000 ihmistä oli juuri suuntaamassa kohti Malmin lentokenttää ja englantilaisen tähtilaulaja Ed Sheeranin konserttia.
Katkos aiheutti ongelmia muun muassa kertalippujen ostoon ja kausilippujen näyttämiseen.
"Jäi tunne, ettei kaikki mennyt ihan oikein"
Helsinkiläinen Joni* kertoo olleensa matkalla Järvenpäähän ja yrittäneensä ostaa lippua mobiilisovelluksella, mutta turhaan.
– Yritin epätoivoisesti ostaa junalippua ainakin 20 kertaa sovelluksen avulla. Lopulta soitin vikapäivystykseen, josta minulle kerrottiin, että kyseessä on sovellusvika ja lipuntarkastajat ovat tänään asiasta ymmärtäväisiä, hän toteaa.
Matka Järvenpäähän sujui ilman kommelluksia, mutta Jonin mukaan ongelmat alkoivat muutaman tunnin kuluttua takaisintulomatkalla.
– Sovellus ei edelleenkään toiminut, enkä saanut ostettua lippua. Pian lähdön jälkeen paikalle tulivat lipuntarkastajat, jotka kävivät matkustajia yksitellen läpi.

