Pyörätuolilla liikkuva Silja ei päässyt junaan rikkinäisen hissin takia – joutui matkustamaan puolitoista tuntia vaihtaakseen raidetta

Hyvinkään juna-asemalla oli hissi rikki, joten sähköpyörätuolilla liikkuva Silja Vanhatalo ei pystynyt vaihtamaan raidetta palatakseen takaisin kotiinsa. Pitkän odottelun päätteeksi Vanhatalo joutui matkustamaan Riihimäelle ja palaamaan takaisin toisella junalla päästäkseen oikealle puolelle asemalaituria.

Jokelassa asuva Silja Vanhatalo matkustaa kerran viikossa Jokelasta Hyvinkäälle, josta raiteiden vaihto tapahtuu hissillä.

Lauantaina 5. toukokuuta hissi oli kuitenkin epäkunnossa, eikä kerta ollut ensimmäinen.

– Soitin VR:lle, josta kerrottiin, ettei VR vastaa hissin toiminnasta, vaan huoltoyhtiö, jonka numero lukee hissin seinällä.

Huoltoyhtiön mukaan hissiä oli korjattu useaan otteeseen ja viimeksi saman päivän aamuna.

– Huollosta kertoivat, että korjaaminen ei enää auta, koska hissi on vanha rikki. Ja uuden hissin rakentamisesta vastaa kuulemma VR.

Vanhatalon mukaan huoltoyhtiö kuitenkin kertoi lähettävänsä korjaajan Helsingistä, mutta se veisi ainakin tunnin, eikä hissi välttämättä senkään jälkeen toimisi.

Silja Vanhatalon ainoa vaihtoehto päästä pois Hyvinkään asemalta, oli hypätä Riihimäelle menevään junaan ja palata toisella junalla takaisin Hyvinkäälle.

– Soitin uudestaan VR:lle, että täytyykö minun tosiaan maksaa itse se lippu, että pääsen palaamaan oikealle raiteelle matkustaakseen takaisin kotiin, ja kuulemma täytyi.

Kymmenen minuutin matka-ajan sijasta Vanhatalon matka kesti puolitoista tuntia. Vanhatalo myös pohtii, onko reilua, että hän joutuu ostamaan uuden junalipun, koska hissiä ei saada toimimaan.

Oikeus matkustaa

Invalidiliiton esteettömyysasiantuntija Ari Kurppa toteaa, että raideliikenteen matkustajien EU-lainsäädännössä on kerrottu raideliikenteen järjestäjän vastuusta.

Sen mukaan vammaisen tai liikuntarajoitteisen henkilön on tarvittaessa saatava korvauksetta apua aseman haltijalta noustakseen lähtevään junaan tai poistua määräpaikkaan saapuvasta junasta matkalla, jota varten hän on ostanut lipun. Kurpan mielestä VR:n tulisi vähintään korvata Silja Vanhatalolle ylimääräisestä matkasta koituneet kulut.

– Matkustajia myös tulisi tiedottaa selkeästi, jos kyseisellä asemalla ei ole esteettömyyspalveluita. Tietysti se hissi pitäisi saada toimimaan, mutta ensin pitää löytyä tahtotila, Kurppa toteaa. 

VR pahoittelee

VR:n palvelun laadun asiantuntija Casper Suovalo harmittelee, että Silja Vanhatalo on joutunut pidentämään matka-aikaansa tarpeettomasti.

– Ensinnäkin pahoittelen kovasti sitä, että tällainen asiakaskokemus on tullut, sillä teemme todella paljon töitä esteettömyyden kehittämiseksi. Hyvä että meillä kuitenkin on nyt tieto Hyvinkään aseman viallisista hisseistä, voimme välittää tiedon eteenpäin.

– Saamme jonkin verran palautetta asemien hissien toimimattomuudesta. VR ei kuitenkaan vastaa asematasojen hissien toiminnasta, vaikka huoltoyhtiöstä virheellisesti Vanhatalolle näin kerrottiin.

Suovalon mukaan hissivastuiden selvittäminen on monimutkaista, ja hän ymmärtää, että kokonaisuus voi kuulostaa sekavalta.

Liput korvataan

VR:n viestinnästä kerrotaan, että Väylävirasto vastaa laiturialueiden hisseistä, näin myös tässä Hyvinkään tapauksessa.

– VR:n omistamien asemarakennusten hissit kuuluvat meille, mutta suuri suuri osa asemista on muiden toimijoiden omistuksessa, Julia Stolp VR:n viestinnästä kertoo.

– Teemme Väyläviraston kanssa tiivistä yhteistyötä. Kun saamme tiedon vikaantuneesta hissistä, selvitämme asemakohtaisesti käytössä olevat vaihtoehdot, miten voimme varmistaa asiakkaalle esteettömän matkan.

Stolpin mukaan joissain tilanteissa esteetön kulkureitti pystytään esimerkiksi varmistamaan toiselta laiturilta, jos junan on mahdollista pysähtyä poikkeavalla raiteella. Haasteena kuitenkin on, että tieto tällaisesta tilanteesta ei aina tule riittävän ajoissa, jotta poikkeusjärjestelyt ehditään toteuttaa.

– Tässä tilanteessa emme ole onnistuneet esteettömän matkan varmistamisessa ja vahvistan, että korvaamme asiakkaalle matkalipun hinnan kokonaisuudessaan takaisin.

Silja Vanhatalo vahvisti MTV Uutisille, että VR:n asiakaspalvelusta on oltu häneen yhteydessä, ja matkasta aiheutuneet kulut korvataan.

Väylävirasto ehdottaa luiskaa

MTV Uutiset otti yhteyttä Väylävirastoon tiedustellakseen, aiotaanko Hyvinkään aseman hisseille tehdä jotain, ja millainen korjausvelka asematasojen hisseihin ylipäätään kohdentuu. Viestintäpäällikkö Hanna Ackley kertoo, että Etelä-Suomen asemilla noin 80–90 hissiä.

– Eniten vikoja tulee talvikaudella, sillä hiekotussepeli aiheuttaa vikatilanteita, myös ilkivalta aiheuttaa merkittävän osan vikatilanteista.

Suurin osa asiakaspalautteesta koskee kuitenkin hissien epäsiisteyttä.

– Varsinaista korjausvelkaa ei ole tunnistettu. Tänä vuonna ei ole hissikorjauksia tulossa. Korjausraportin mukaan Hyvinkään kahdessa hississä on ollut kolmesta seitsemään vikaa vuosittain, tämän ensimmäisen neljänneksin perusteella tilanne näyttää samalta.

Ackley ehdottaa, että varma vaihtoehto laiturille pääsemiseksi olisi loiva luiska, vaikka se pidentäisikin hiukan matkaa.

– Tämä kuitenkin vaatii paljon tilaa, eikä siksi aina toteutettavissa. Hissin rikkoutuminen on todella ikävä tilanne matkustajalle ja ymmärrämme hyvin pitkittyneestä matkasta aiheutuneen turhautumisen.


Lue myös:

    Uusimmat