HS:n mainosliitteistä oikeusjuttu

Suoramarkkinoinnin kieltäneet kuluttajat vaativat mainosliitteet poistettaviksi aamun lehtensä välistä. Kuluttajavirasto on vienyt asian markkinaoikeuteen.

Kuluttaja-asiamies hakee markkinaoikeudelta päätöstä, voiko Sanoma Osakeyhtiön julkaiseman Helsingin Sanomien välissä jakaa mainosliitteitä suoramainonnan kieltäneisiin talouksiin.

Kuluttajavirasto on saanut viestejä kuluttajilta, jotka ovat kieltäneet suoramarkkinoinnin postiluukkuihin. He ovat silti joutuneet vastaanottamaan mainosliitteitä, jotka on jaettu Helsingin Sanomien välissä. Kuluttajat ovat kokeneet, että Helsingin Sanomat loukkaa heidän suoramarkkinointia koskevaa kieltoaan ja rikkoo heidän kotirauhaansa pakottamalla heidät vastaanottamaan mainospostia.

Ainoa vaihtoehto säästyä mainoksilta olisi luopua lehden tilauksesta. Kuluttajaviraston mielestä lehden tilaamatta jättäminen ei ole kuluttajan kannalta todellinen vaihtoehto. Siten sopimusehto on kuluttajansuojalain nojalla kohtuuton. Kolmikohtaisen kieltohakemuksen muut kohdat käsittelevät mainosjakeluun liittyvää kohtuutonta sopimusehtoa ja lehden hintailmoittelua.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat