Hotelli- ja ravintola-alan myynti kasvaa

Hotelli- ja ravintola-alan myyntikehitys on Suomen Hotelli- ja Ravintolaliiton (SHR)mukaan jatkunut nousevana. Kasvu on kuitenkin hidastunut viime vuoden alkupuoliskoon verrattuna.

Alan kehitykselle oli SHR:n mukaan leimallista myös työpanoksen voimakas kasvu. Tehdyt työtunnit lisääntyivät vuoden 1999 ensimmäisellä puoliskolla 13 prosenttia viime vuoden vastaavasta ajasta. Alan palveluiden kysyntä kasvoi määrällisesti vajaat 4 prosenttia ja myyntihinnat nousivat 2,5 prosenttia. SHR:n mukaan alalle syntyi kuitenkin niin paljon uusia yrityksiä, ettei keskimääräinen käyttöaste kohentunut.

Keskioluen myynti hiipuu

Anniskeluravintoloiden myynnin kasvu perustui ruokamyynnin lisääntymiseen. Kasvusta huolimatta ravintoloiden käyttöaste ei noussut. Majoituksessa ei uusi yrityksiä alkuvuonna juuri perustettu ja keskimääräinen käyttöaste nousi noin 49 prosenttiin, mikä on 0,5 prosenttiyksikköä enemmän kuin viime vuonna. SHR:n mukaan ruokamyynnin suosion kasvu näkyi myös pikaruoka- ja henkilöstöravintoloiden suotuisan kehityksen jatkumisena. Sen sijaan keskioluen anniskelumyynnin vähentyminen jatkui alkuvuoden aikana.

Suomen Hotelli- ja Ravintolaliiton arvion mukaan hotelli- ja ravintola-alan myynnin kasvu jatkuu samankaltaisena kuluvan vuoden lopun ja ensi vuoden ajan suotuisaksi arvioidun yleisen talouskehityksen ja kotitalouksien ostovoiman kasvun pohjalta. Uusia yrityksiä perustetaan kuitenkin niin vilkkaasti, ettei yksittäisten yritysten taloudellinen tilanne välttämättä kohene.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat