HK-Ruokatalon tulos 57 miljoonaa

HK-Ruokatalo -konsernin tulos rahoituserien jälkeen kaksikertaistui edellisestä vuodesta ja nousi 56,5 miljoonaan markkaan. Konsernin liikevaihto kasvoi viime vuonna 372 miljoonaa eli lähes 16 prosenttia 2,7 miljardiin markkaan. Osinkoehdotus on neljä markkaa osaketta kohden.

Yhtiön hallitus esittää 31. maaliskuuta kokoontuvalle ylimääräiselle yhtiökokoukselle osakepääoman korottamista enintään 65 miljoonaa 185 miljoonaan markkaan. Ehdotuksen mukaan anti suunnattaisiin koti- ja ulkomaisille institutionaalisille sijoittajille sekä keskeisille sidosryhmille ja henkilöstölle. Osakkeenomistajien merkintäoikeudesta poikkeamista perustellaan omistuspohjan laajentamisella ja keskeisten sidosryhmien sekä henkilöstön sitouttamisella yhtiön toimintaan. Yhtiöstä todetaan, että annilla vahvistetaan sen pääomarakennetta ja varmistetaan myös strategisten investointien toteuttaminen.

Suhteessa liikevaihtoon konserniin kertyi käyttökatetta 7,8 prosenttia eli puoli prosenttiyksikköä vähemmän edelliseltä vuodelta. Käyttökate oli viime vuodelta 212,5 miljoonaa markkaa, ja 109 miljoonan markan poistojen jälkeen liikevoitto oli 103 miljoonaa markkaa. Yhtiön nettorahoituskulut laskivat viime vuonna kymmenen miljoonaa 47 miljoonaan markkaan. HK-Ruokatalon omavaraisuusaste parani vuoden aikana 3,3 prosenttiyksikköä 23,3 prosenttiin. Oma pääoma osaketta kohden oli 116,20 markkaa. Yhtiön osake on noteerattu runsaan vuoden Helsingin pörssin meklarilistalla.

Kokonaismarkkinat laskussa

Yhtiön toimitusjohtaja Simo Palokangas uskoo siipikarjatuotteiden sekä joidenkin valmisruokien ja kuluttajapakatun lihan kysynnän kasvavan edelleen nopeasti. Kuluvan vuoden ensimmäisten kuukausien aikana lihatuotteiden kokonaismarkkinat ovat olleet Suomessa kuitenkin laskussa, mutta HK-Ruokatalo on säilyttänyt markkina-asemansa. Lasku on sen sijaan vaikuttanut konsernin tulokseen.

Palokankaan mukaan yhtiö hakee kotimarkkinoilla lisäystä kasvavista tuoteryhmistä, uusista tuotteista ja kehittämällä edelleen merkkitavaramarkkinointiaan. Kansainvälisillä markkinoilla panostetaan lääkkeettömään lihaan ja kuluttajatuotteisiin. Hän pitää myös yritysostoja mahdollisina.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat