Tänä vuonna Euroopassa tapahtui jotain merkittävää. Nissan myi alkuvuoden aikana Euroopassa lähes 300 000 autoa, ja ohitti myyntiluvuissa Toyotan ensimmäisen kerran tällä vuosituhannella.
Suurin syyllinen on tietysti Nissan Qashqai, joka löytyy aika monen Euroopassa uutta autoa harkitsevan ostoslistalta. Merkittävän Nissanin tempusta tekee vielä se, ettei sillä ole mallistossaan lainkaan hybridiä. Sähköauto Leaf (Lue uudesta Leafista tästä) on toistaiseksi saanut yksin puolustaa Nissanin ekoimagoa. Nissanin mallisto on myös Toyotaa kapeampi.
Siksi odotin mielenkiinnolla, miten nämä aina tiukasti keskenään kilpailleet japanilaismerkit olisivat esillä Frankfurtissa.
Toyotan päätähti oli luonnollisesti uuden pohjalevyn saanut Prius (Katso video Priuksesta tästä). Se on entistä taloudellisempi ja varmasti kaikilla osa-alueilla edeltäjäänsä parempi. Tähän kuuluu myös se, että se on edeltäjäänsä linjakkaampi – ilmanvastuskertoimella mitattuna. Ja se ei ole ikinä hyvä asia, kun autot muotoillaan pelkän tuulitunnelin avulla. Uusi Prius on sen näköinen, ettei se tule toimimaan suurena ja houkuttelevana magneettina autokaupan ikkunassa.



