Henkilöautokanta on Suomessa kasvanut 2010-luvulla väestön määrää nopeammin. Liikennekäytössä olevien henkilöautojen määrä kasvoi vuosien 2011 ja 2018 välillä lähes 170 000:lla, kun väestö kasvoi vastaavana aikana noin vajaalla 120 000:lla.
Ainoastaan muutamissa suurimmissa kaupungeissa autojen määrä on väkilukuun suhteutettuna kääntynyt laskuun. Muualla Suomessa henkilöautojen määrä on kasvanut.
STT tarkasteli liikennekäytössä olevien henkilöautojen määrää kaikissa yli 20 000 asukkaan kaupungeissa ja kunnissa vuosina 2011 ja 2018.
Samaan aikaan kun autojen määrä kasvaa, pyrkii pääministeri Antti Rinteen (sd.) hallitus vähintään puolittamaan liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä. Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan autojen lukumäärän lisäksi tulisi myös tarkastella autojen päästöjä ja autoilla ajettua määrää.
– Tavoite on saada liikenne päästöttömäksi, ei poistaa liikennettä, sanoo ministeriön ilmasto- ja ympäristöyksikön johtaja Päivi Antikainen.
"Pitäisi saada autokantaa uudistettua"
Suomalainen ajoi viime vuonna keskimäärin 12 vuotta vanhalla autolla, ja keskimääräiset hiilidioksidipäästöt olivat yli kolminkertaiset EU:n määrittelemään puhtaan henkilöauton päästöihin nähden.
– Meidän pitäisi saada autokantaa uudistettua. Mitä nuorempi auto on, sitä vähäpäästöisempi se on lähtökohtaisesti, Antikainen sanoo.
Antikaisen mukaan hallituksen tavoitetta edistetään muun muassa liikenteen ja polttoaineen verotuksella. Lisäksi EU:n on asettanut autonvalmistajille päästölinjaukset, jotka ohjaavat vähäpäästöisempien autojen valmistukseen.
– Olemme siirtymässä kohti vähäpäästöisempää liikennettä. Lähinnä haaste on, että missä aikataulussa se tulee tapahtumaan.