Etelä-Suomi hallitsee tieliikenteen hiilidioksidipäästöjä.
Muoniolainen Paavo Reponiemi kahlaa hangessa autonsa luo. Nelivetoinen pakettiauto on palvellut Reponiemeä neljännesvuosisadan, ja sillä on pian ajettu miljoona kilometriä. Reponiemi asuu Kittilän ja Muonion rajan tuntumassa 25 kilometrin päässä lähimmästä kaupasta.
– Pitkät matkat on, lähtipä minne lähti. Kesällä käydään lohenpyynnissä. Kalareissu on sata kilometriä eikä ilman nelivetoa pärjää.
Suomen pohjoisimmissa maakunnissa ajellaan muuta maata vanhemmilla ja suuripäästöisemmillä henkilöautoilla. Tiedot selviävät Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin STT:lle koostamista tilastoista. Lähes kaksi kolmasosaa Lapin, Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan autoista on ensirekisteröity ennen vuotta 2009. Koko maan autokannasta vain 56 prosenttia on tuota vanhempaa.
Keskiarvoa vanhempaa autokantaa pohjoisessa selittävät Traficomin johtavan asiantuntijan Aki Tillin mukaan tulotasot ja dieselautojen suuri osuus pohjoisessa.
– Dieselautoilla ajetaan pidempään ja ne pysyvät kunnossa pidempään. Suomalaisilla on tapa ajaa autot aika loppuun asti.
Reponiemikään ei ole harkinnut auton vaihtoa uudempaan, vaikka tarvitsee pakettiauton kuljetuskykyä enää harvoin luovuttuaan poronhoidosta.
– Niin kauan ajan tuolla kuin se käy ja kulkee. Talvet se seisoo ja ajoon otan, kun käki keväällä kukkuu, Reponiemi toteaa.
Ajomäärät kasvavat koko maassa
Muoniossa joukkoliikennettä ei ole ollut arkisiin tarpeisiin vuosikymmeniin.
