Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Suomalaistutkimus: Hyvätuloisen kaupunkilaisen autoilupäästöt ovat puolet pienemmät kuin maalla asuvan

8:09Tunnetko autosi päästöt? Laskuri auttaa selvittämäänTunnetko autosi päästöt? Tämä laskuri auttaa selvittämään ne!
Julkaistu 23.10.2020 06:33

MTV LIFESTYLE – KAUPPALEHTI

Hallitus haluaa puolittaa liikenteen päästöt oikeudenmukaisella tavalla. Tavoitteen onnistumisen edellytyksenä on selvittää, missä autoilun päästöt syntyvät, ketkä saastuttavat eniten ja millä tavoilla polttoaineiden nousevaa hintaa voisi kompensoida.

Hallituksen tavoitteena on puolittaa liikenteen päästöt vuosikymmenen loppuun mennessä. Viheliäisin keino siihen on fossiilisten polttoaineiden hinnan nosto.

Hallitus on asettanut työn ehdoksi, että ”päästövähennykset tulee toteuttaa sosiaalisesti ja alueellisesti oikeudenmukaisella tavalla”. Se ei kuitenkaan ole vielä tehnyt linjauksia eikä valintoja keinoista.

Aalto-yliopiston työryhmä selvitti polttoaineen hinnan vaihtelun sosiaalisia ja alueellisia vaikutuksia. Ryhmä katsoi, millaisia tulonjaollisia vaikutuksia polttoaineiden mahdollisesta hinnan noususta syntyy. Työ ei ota kantaa tavoiteltavaan tulonjakovaikutukseen.

LUE MYÖS: Hallitus esittää: Yli 10 vuotta vanhan auton voisi vaihtaa bussikorttiin tai sähköpyörään – autoalalla on sanansa sanottavana

Autoilun päästöillä ja tuloilla yhteys

Työssä havaittiin, että noin neljäsosa eli 700 000 autoa tuottaa puolet henkilöautojen päästöistä. Jakauma on epätasainen. Jotkut autot tuotavat huomattavasti enemmän päästöjä kuin toiset.

Tutkimuksen mukaan tuloilla ja keskimääräisillä päästöillä on melko suora yhteys.

Kotitalouksilla, joiden käytettävissä olevat tulot ovat 70 000-80 000 euroa, autoilun keskimääräinen hiilidioksidipäästö on melkein kolminkertainen verrattuna tulojakauman alkupäähän, vaikkapa 10 000-20 000 euron vuosituloisiin kotitalouksiin.

Tutkimuksen mukaan kilometrikohtaisissa päästömäärissä ei ole suuria eroja. Sen sijaan ajetut kilometrit selittävät hyvin eroja päästöissä eri tuloluokissa.

Kun yhtälöön otetaan mukaan asuinpaikka, kuva autoilun päästöjen synnystä tarkentuu.

Yli 100 000 euron vuositulot omaavalla ryhmällä, joka asuu maaseudulla, on yli kaksinkertaiset keskimääräiset päästöt suhteessa kaupunkialueella asuviin, vastaavat tulot omaaviin.

Tutkimustuloksen voi pelkistää näin: Mitä isommat tulot ja mitä harvaan asutumpi asuinpaikka, sitä suuremmat keskimääräiset päästöt autoilusta.

LUE MYÖS: Hyödyllinen kapistus lyhyilläkin matkoilla: Näin leikkaat autosi päästöjä ja säästät selvää rahaa

Tulojakauman alkupää on helppo kompensoida

Polttoaineen hinnan nousun kompensointia mietittäessä havaittiin, että tulojakauman alkupäässä, pienituloisilla autoilijoilla, polttoaineen hankintaan kuluva osuus tuloista on huomattavan suuri verrattuna keski- ja suurituloisiin.

Hyvin pienituloisten autoilijoiden ryhmä, 0–10 000 euroa ansaitsevat, on suhteellisen pieni. Havaintomäärä oli 25 000.

Tulot ovat alkupäässä niin pienet, että joukkoon kuulunee osa-aikatyössä ja yhteiskunnan tukiverkkojen varassa eläviä ihmisiä.

Jos poliittisella päätöksellä halutaan kompensoida polttoaineiden hinnan nousua kaikkein pienituloisimmille, se vaatisi hyvin pienen osuuden hinnan korotuksen tuotosta.

Liikenne- ja viestintäministeriön fossiilittoman liikenteen työryhmän raportti julkaistaan 27. lokakuuta.

Loppuvuodesta on määrä tulla linjauksia fossiilittoman liikenteen tiekartasta.

Linjaukset lähtevät lausunnoille. Todennäköisesti ensi vuoden puolella hallitus tekee asiassa periaatepäätöksiä.

LUE MYÖS: Räjäyttääkö korona yksityisautoilun suosion? Yhä useampi kokee, ettei voi luopua omasta autosta – täyttä myrkkyä päästötavoitteille

Lisää aiheesta:

Töihin ajavien kustannukset voivat nousta sadoilla euroilla, vaikka bensavero laskee: Katso esimerkkilaskelmatLeviääkö sähköautojen päästöistä virheellistä tietoa? – Asiantuntija oikoo: "Kerrataanpa faktat"Kommentti: Ahkerat työssäkävijät maksaisivat pienituloisten bensaverot – hallituksen ilmastotoimista uhkaa leimahtaa ilmiriitaMuoniolainen Paavo on körötellyt Hiacellaan miljoona kilometriä – vaikka pohjoisessa ajetaan maan vanhimmilla autoilla, ovat päästöt pienet Etelä-Suomeen verrattunaLi Andersson kolumnissaan: Ilmastonmuutosko tulee pienituloisen kukkarolle?Tutkimuslaitoksen arvio: Pidempi työmatka taittuu edullisimmin sähköautolla
AutotPäästötLiikenneAutoilun kustannuksetKauppalehtiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 07:34
    Liikennevalvonta

    Poliisi kertoo, kuinka paljon Suomessa on kameratolppia – tämä on yleisin seuraamus, jos "räpsähtää"

  • Eilen11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

  • pe17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa

  • pe15:25
    Hirvikolarit

    Poliisi jakoi hyytävän kuvan hirvikolaripaikalta: "Suosittelen vahvasti..."

  • pe12:33
    Liikennevalvonta

    MTV tutustui: Mitä löytyy "peltipoliisin" sisältä? Tolpan hinta jopa kymmeniä tuhansia euroja