Helsinki-Vantaalla tehtiin tänään ensimmäinen lentokoneen päästötön kääntö: "Upeaa, että teemme jotain tulevaisuuden eteen"

Helsinki-Vantaan lentokentällä tehtiin tänään ensimmäinen nollapäästöinen kääntö. Kääntö tarkoittaa lentokoneen saapumista portille, sen purkamista ja valmistelemista uudelle lennolle. Tänään valmistelut tehtiin ensimmäistä kertaa täysin sähköisesti.

Tiistaina 11. kesäkuuta aamulla Tukholmasta Helsinki-Vantaanlentokentälle saapuneelle lentokoneelle tehtiin lentoaseman ensimmäinen kokonaan päästötön kääntö.

– Lentokone tuli tänne Helsinki-Vantaalle ja lähti täältä pois. Kääntö tapahtui täysin sähköisillä ajoneuvoilla, kertoo Airpron liiketoiminnan kehityksestä vastaava Mikko Turpeinen.

– Ilmailuala on ollut viime aikoina paljon puheenaiheena nimenomaan päästöihin liittyen. Tämä (kääntö) on yksi tärkeä osa-alue ilmailun ympäristöystävällisyydessä.

Päästöttömiä kääntöjä tullaan tekemään Helsinki-Vantaalla koko ajan enemmän.

– Helsinki-Vantaalla tehdään kuukaudessa noin 1 200 lentokoneiden kääntöä. Suurin osa niistä tullaan tekemään täysin sähköisellä kalustolla, Turpeinen sanoo.

"Kaluston ympäristöystävällisyys on tärkein osa-alue"

Suomessa ollaanMikko Turpeisenmukaan ympäristöystävällisen lentoliikenteen kehityksen kärjessä.

– Maahuolintayhtiön näkökulmasta tärkein osa-alue päästöjen vähentämisessä on nimenomaan kalusto ja kaluston ympäristöystävällisyys, hän toteaa.

– Se on valitsemamme tie tässä asiassa.

Lentomatkustamisen on arvioitu kaksinkertaistuvan maailmanlaajuisesti seuraavien 20 vuoden aikana.

Samaan aikaan on kerrottu lentämisen aiheuttamista päästöistä. Halpalentoyhtiö Ryanairin hiilidioksidipäästöt ovat suurimmat eurooppalaisista lentoyhtiöistä.

Vuonna 2018 kahdeksan eurooppalaisyhtiön päästöt kasvoivat kuitenkin nopeammin kuin Ryanairin. Näiden joukossa ovat muun muassa Finnair ja Norwegian.

"Teemme jotain tulevaisuuden eteen"

Tukholmasta Helsinkiin saapuneen Norwegianin koneen ohjaksissa oli tänään ruotsalaislentäjä Mats Olstedt.

– On hienoa, että kääntö voidaan tehdä täysin päästöttömästi. Lennämme päivittäin ja yritämme vähentää lentämisen päästöjä sekä ekologisista että taloudellisista syistä, Olstedt kertoo.

– Tuntuu upealta, että voimme tehdä jotain. Tässä tapauksessa nollapäästöisen käännön. Teemme jotain tulevaisuuden eteen.

Tammikuussa uutisoitiin Suomen ympäristökeskuksen lentomatkustamisen päästöistä tekemästä selvityksestä, jonka mukaan lentoalan tekninen kehitys ja nykyiset kompensaatiomekanismit eivät ole riittäviä keinoja päästöjen vähentämiseksi.

Lentoliikenteen päästöjen osuus neljä prosenttia

Ihmisen toiminnan aiheuttamista hiilidioksidipäästöistä noin 2–3 prosenttia on lentoliikenteen aiheuttamaa. Yhteisvaikutuksiltaan, kun huomioidaan myös muut tekijät kuin hiilidioksidi, lentoliikenteen päästöjen osuus ilmakehän lämmittämisessä on noin neljä prosenttia.

– Toivottavasti lentokoneissa voidaan käyttää pian biopolttoainetta. Se olisi todella mielenkiintoista, lentäjä Olstedt toteaa.

Huomioiko Mats Olstedt ympäristön ja ilmastonmuutoksen siviilielämässään?

– Minulla ei ole sähköautoa, sillä ne ovat vähän kalliita. Ajan diesel-autolla ja lajittelen jätteet. Yritän siis huomioida.

Lue myös:

    Uusimmat