Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Helsinki-Vantaalla tehtiin tänään ensimmäinen lentokoneen päästötön kääntö: "Upeaa, että teemme jotain tulevaisuuden eteen"

Helsinki-Vantaan lentokentällä tehtiin ensimmäinen nollapäästöinen lentokoneen kääntö 11. kesäkuuta 2019.
Helsinki-Vantaan lentokentällä tehtiin ensimmäinen nollapäästöinen lentokoneen kääntö 11. kesäkuuta 2019.MTV
Julkaistu 11.06.2019 17:59
Toimittajan kuva

Visa Högmander

visa.hogmander@mtv.fi

@visahogmander

Helsinki-Vantaan lentokentällä tehtiin tänään ensimmäinen nollapäästöinen kääntö. Kääntö tarkoittaa lentokoneen saapumista portille, sen purkamista ja valmistelemista uudelle lennolle. Tänään valmistelut tehtiin ensimmäistä kertaa täysin sähköisesti.

Tiistaina 11. kesäkuuta aamulla Tukholmasta Helsinki-Vantaan lentokentälle saapuneelle lentokoneelle tehtiin lentoaseman ensimmäinen kokonaan päästötön kääntö.

– Lentokone tuli tänne Helsinki-Vantaalle ja lähti täältä pois. Kääntö tapahtui täysin sähköisillä ajoneuvoilla, kertoo Airpron liiketoiminnan kehityksestä vastaava Mikko Turpeinen.

– Ilmailuala on ollut viime aikoina paljon puheenaiheena nimenomaan päästöihin liittyen. Tämä (kääntö) on yksi tärkeä osa-alue ilmailun ympäristöystävällisyydessä.

Lue lisää: Lentovero jakaa puolueiden mielipiteet: kannatusta vain vihreiltä ja vasemmistoliitolta, muut haluavat kansainvälisiä ratkaisuja – näin vero on toiminut muualla Euroopassa

Päästöttömiä kääntöjä tullaan tekemään Helsinki-Vantaalla koko ajan enemmän.

– Helsinki-Vantaalla tehdään kuukaudessa noin 1 200 lentokoneiden kääntöä. Suurin osa niistä tullaan tekemään täysin sähköisellä kalustolla, Turpeinen sanoo.

"Kaluston ympäristöystävällisyys on tärkein osa-alue"

Suomessa ollaan Mikko Turpeisen mukaan ympäristöystävällisen lentoliikenteen kehityksen kärjessä.

– Maahuolintayhtiön näkökulmasta tärkein osa-alue päästöjen vähentämisessä on nimenomaan kalusto ja kaluston ympäristöystävällisyys, hän toteaa.

– Se on valitsemamme tie tässä asiassa.

Lue myös: Ryanair on Euroopan saastuttavin lentoyhtiö, mutta Finnairin päästöt kasvoivat halpalentoyhtiötäkin nopeammin

Lentomatkustamisen on arvioitu kaksinkertaistuvan maailmanlaajuisesti seuraavien 20 vuoden aikana.

Samaan aikaan on kerrottu lentämisen aiheuttamista päästöistä. Halpalentoyhtiö Ryanairin hiilidioksidipäästöt ovat suurimmat eurooppalaisista lentoyhtiöistä.

Vuonna 2018 kahdeksan eurooppalaisyhtiön päästöt kasvoivat kuitenkin nopeammin kuin Ryanairin. Näiden joukossa ovat muun muassa Finnair ja Norwegian.

"Teemme jotain tulevaisuuden eteen"

Tukholmasta Helsinkiin saapuneen Norwegianin koneen ohjaksissa oli tänään ruotsalaislentäjä Mats Olstedt.

– On hienoa, että kääntö voidaan tehdä täysin päästöttömästi. Lennämme päivittäin ja yritämme vähentää lentämisen päästöjä sekä ekologisista että taloudellisista syistä, Olstedt kertoo.

– Tuntuu upealta, että voimme tehdä jotain. Tässä tapauksessa nollapäästöisen käännön. Teemme jotain tulevaisuuden eteen.

Tammikuussa uutisoitiin Suomen ympäristökeskuksen lentomatkustamisen päästöistä tekemästä selvityksestä, jonka mukaan lentoalan tekninen kehitys ja nykyiset kompensaatiomekanismit eivät ole riittäviä keinoja päästöjen vähentämiseksi.

Lue lisäksi: Lentoliikenteen päästöt kasvavat hirmuista vauhtia: Näin huimasti Thaimaan-reissu tuottaa päästöjä autoiluun verrattuna

Lentoliikenteen päästöjen osuus neljä prosenttia

Ihmisen toiminnan aiheuttamista hiilidioksidipäästöistä noin 2–3 prosenttia on lentoliikenteen aiheuttamaa. Yhteisvaikutuksiltaan, kun huomioidaan myös muut tekijät kuin hiilidioksidi, lentoliikenteen päästöjen osuus ilmakehän lämmittämisessä on noin neljä prosenttia.

– Toivottavasti lentokoneissa voidaan käyttää pian biopolttoainetta. Se olisi todella mielenkiintoista, lentäjä Olstedt toteaa.

Huomioiko Mats Olstedt ympäristön ja ilmastonmuutoksen siviilielämässään?

– Minulla ei ole sähköautoa, sillä ne ovat vähän kalliita. Ajan diesel-autolla ja lajittelen jätteet. Yritän siis huomioida.

Lisää aiheesta:

Lentoyhtiö Norwegian kaavailee muutoksia Suomen-reittiliikenteeseen syksyn aikanaSuomeenkin panostava Norwegian yrittää leikata tuntuvasti päästöjään – oikean polttoaineen saanti voi koitua ongelmaksiUusia koneita, päästöhyvitettyjä lentolippuja ja biopolttoainetta – Finnair aikoo puolittaa hiilidioksidipäästönsä vuoteen 2025 mennessäFinnairin päästöt kasvavat huippuvauhtia – yhtiö selittää saastuttamista liikenteen kasvullaLentoliikenne lisääntyy, mutta päästöjä pitäisi hillitä – Finnair ottaa käyttöön biomaksun, lentokoneiden painoa kevennetään Päästötön matkustajalentokone aloittaa koelennot jo vuonna 2020 – painavat akut tuovat sähkölennoille haasteensa: "Liian isoja toiveita ei kannata asettaa"
PäästötIlmastonmuutosYmpäristöHelsinki-VantaaHelsinkiLentokoneetLentoyhtiöt
Lentokentät
Lentäminen
Tukholma
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Päästöt
  • 13.9.06:34
    Ilmastonmuutos

    Trumpin suunnitelma: Päästöjen raportoinnista luovutaan

  • 4.9.18:24
    Perussuomalaiset

    Perussuomalaisten mieli muuttui: Hallitus tukee EU:n päästövähennysehdotusta

  • 29.8.15:29
    Politiikka

    Hallitus kiistelee yhä ilmastostrategiasta – Lulu Ranne: Koko ilmastolain voisi kuopata

  • 8.7.06:45
    Sään pyörteissä

    Tällaisia sadekausia Suomessa on tulevaisuudessa

  • 1.7.20:37
    Itämeri

    Itämeriasiantuntija rahtilaivojen jätevesien päästökiellosta Suomen aluevesillä: "Ei koske koko Itämerta"