Ryanair on eurooppalaisten lentoyhtiöiden suurin hiilidioksidin päästäjä. Kuitenkin kahdeksan eurooppalaisyhtiön päästöt kasvoivat nopeammin kuin Ryanairin. Näiden joukossa on Finnair.
Kaikkiaan kahdeksan eurooppalaista lentoyhtiötä kasvatti hiilidioksidipäästöjään nopeammin kuin Ryanair, joka oli viime vuonna lentoyhtiöiden suurin hiilidioksidin päästäjä Euroopassa, kun yhtiön päästöt kasvoivat 6,9 prosenttia.
Suomen lentoylpeys Finnair kasvattia päästöjään viime vuonna eurooppalaisyhtiöistä kolmanneksi eniten eli hieman päälle 11 prosenttia verrattuna vuoteen 2017.
Finnair: Vähennämme päästöjä uudella teknologialla
Finnairin johtaja Päivyt Tallqvist ei kiistä kasvulukuja, sillä niille on selvä selitys.
– Finnairin päästöjen kasvua selittää Finnairin liikenteen voimakas kasvu. EU:n päästökaupan alaiset hiilidioksidipäästöt päästöt kasvoivat 11,2 prosenttia viime vuonna. Finnairin liikenne Euroopassa tarjotuilla tuolikilometreillä (ASK) mitattuna kasvoi viime vuoden 15,2 prosenttia. Tässä luvussa on mukana reittejä, jotka eivät ole EU:n päästökaupan piirissä eli Dubai, Venäjä, Kanarian saaret ja Sveitsi, Tallqvist toteaa.
Finnairin lentojen yksi kasvutekijä oli myös se, että yhtiön Euroopan liikenteestä iso osa on vaihtomatkustusta Euroopan ja Aasian välillä Helsingin kautta.
– Finnair pyrkii jatkuvasti vähentämään päästöjään niin uudella teknologialla (yksi uusi A321-kone Euroopan liikenteeseen 2018), kuin operatiivisilla toimilla, Tallqvist toteaa.
Finnair maksoi päästöoikeuksista 11 miljoonaa
Viime vuoden aikana Finnairin Euroopan liikenteen Airbus-koneisiin lisättiin penkkejä ja tehtiin muutoksia sisätiloihin.