Glasgow’n ilmastokokouksen päätyttyä vesitetyksi kuvattuun kompromissiin on varmaa, että lentoliikenteen ilmastovaikutukset tulevat pysymään julkisuudessa. Rankan sopeutusohjelman läpikäynyt halpalentoyhtiö Norwegian aikoo leikata päästöjään 45 prosentilla, mutta ongelmaksi voi muodostua polttoaineen saanti.
Norwegianin toimitusjohtaja Geir Karlsenin mukaan yhtiö pyrkii leikkaamaan päästöjään 45 prosentilla vuoden 2023 loppuun mennessä.
– Aiomme esimerkiksi uusia koneitamme sellaisiksi, että ne polttavat nykyistä vähemmän polttoainetta. Päästöjen vähentäminen on hyvin tärkeää Norwegianille.
Lentomatkustaminen on ollut viime aikoina huonossa maineessa hiilidioksidipäästöjen takia. Karlsen pitää selvänä, että lentoliikennettä tullaan jatkossa sääntelemään entistä enemmän päästöjen vähentämiseksi. Hän ei kuitenkaan pidä sitä uhkana Norwegianille.
– Me teemme mielellämme yhteystyötä viranomaisten kanssa päästöjen vähentämiseksi. Meillä on selkeä strategia, jolla vähennemme päästöjämme seuraavan kahden vuoden aikana, Karlsen sanoo.
Norwegianin koneet täytetään jatkossakin tiiviisti
Matkustajaa kohden laskettavat hiilidoksidipäätstöt ovat Norwegianilla toimitusjohtajan mukaan pienemmät kuin monilla muilla lentoyhtiöillä. Syynä tähän on se, että Norwegianin lentokoneiden istumapaikat on sijoitettu tiiviisti ja koneiden täyttöaste pyritään saamaan niin korkeaksi kuin mahdollista.
Lue myös: Norwegian enemmän kuin tuplaa Suomesta lähtevät reittinsä – yhtiö sanoo olevansa "kilpailykykyisempi kuin vuosiin"
– Me olemme tyypillinen vapaa-ajan matkustamiseen käytettävä yhtiö, jonka koneissa on paljon istumapaikkoja. Päästöt matkustajaa ja lennettyä kilometriä kohden ovat meillä suhteellisen pienet verrattuna kilpailijoihin, Karlsen sanoo.