Lentovero jakaa puolueiden mielipiteet: kannatusta vain vihreiltä ja vasemmistoliitolta, muut haluavat kansainvälisiä ratkaisuja – näin vero on toiminut muualla Euroopassa

Lentovero jakaa puolueita 2:11
Lentoverosta keskusteltiin MTK ja Maaseudun Tulevaisuuden ilmastoaiheisessa vaalitentissä tammikuussa.

Eduskuntapuolueista vihreät ja vasemmistoliitto olisivat valmiita panemaan lentämisen verolle. Lentovero saa sen sijaan vähän tukea perussuomalaisilta, kokoomukselta ja sinisiltä.

Eduskuntavaaliehdokkaiden mielipiteet lentoverosta selviävät MTV Uutisten vaalikoneesta. Ehdokkaille esitettiin väittämä "Suomessa pitää ottaa käyttöön lentomatkustajilta perittävä lentovero".

Voit tarkastella ehdokkaiden vastauksia puolueittain alla olevasta taulukosta.

Taulukon ensimmäinen luku kertoo, miten moni puolueen ehdokas on vastannut kysymykseen. Toinen luku on keskiarvo puolueen edustajien vastauksista.

Mitä suurempi luku on, sitä suuremman kannatuksen lentovero keskimäärin saa puolueen ehdokkaiden keskuudessa. 

PuolueVastausten lukumääräKeskiarvo
Aito suomalainen yhteislista128
Eläinoikeuspuolue1396
Feministinen puolue3494
Itsenäisyyspuolue2651
Kansalaispuolue3538
Keskusta13146
Kokoomus18235
Kommunistinen Työväenpuolue3274
Kristillisdemokraatit13746
Liberaalipuolue3342
Liike Nyt8849
Perussuomalaiset17727
Piraattipuolue7055
Reformi441
RKP7948
SDP17054
Sininen Tulevaisuus7935
Sitoutumaton546
Suomen Kansa Ensin1923
Tähtiliike7841
Valitsijamiesyhdistys258
Vasemmistoliitto15480
Vihreät19586

Neljässä puolueessa keskiarvo yli 80

Eniten lentoverolla on kannatusta Eläinoikeuspuolueen, Feministisen puolueen, vihreiden ja vasemmistoliiton ehdokkaiden keskuudessa.

Puolueista näyttää löytyvän vahvaa tukea lentoverolle, sillä kaikkien neljän puolueen ehdokkaiden vastausten keskiarvo on yli 80.

Vähiten tukea lentovero saa Suomen Kansa Ensin -puolueesta ja perussuomalaisilta. SKE:n ehdokkaiden vastausten keskiarvo on 23 ja perussuomalaisten 27.

Lentoverolle on keskimäärin melko vähän kannatusta myös sinisten ja kokoomuksen keskuudessa. Kummankin puolueen ehdokkaiden vastausten keskiarvo on 35.

Monen puolueen vastausten keskiarvo liikkuu viidenkympin molemmin puolin.

Esimerkiksi keskustan, kristillisdemokraattien ja RKP:n ehdokkaiden vastaukset kallistuvat keskimäärin hieman kielteiselle kannalle lentoveron suhteen, kun taas SDP:n ehdokkaat ovat keskimäärin hiukan myötämielisempiä lentoverolle.

Näin puoluejohtajat perustelevat

Nykyisistä eduskuntapuolueista vahvin kannatus lentoverolla on vihreiden joukossa. Vihreiden puheenjohtaja Pekka Haavisto kirjoittaa MTV Uutisten vaalikoneessa kansallisen lentoveron olevan tarpeellinen niin kauan, kun kansainvälisen lentoliikenteen päästöt ovat kasvussa ja lentoliikenne on mukana vain osittain EU:n päästökaupassa ja vapautettu polttoaineveroista.

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Anderssonin mukaan lentovero lisäisi liikennemuotojen tasavertaisuutta.

– Tämän lisäksi lentovero kohdistuu sosiaalisesti oikeudenmukaisesti, sillä pienituloiset lentävät suurituloisia vähemmän, Andersson kirjoittaa vastauksessaan.

SDP:n puheenjohtajan Antti Rinteen mukaan seuraavalla vaalikaudella pitäisi selvittää lentoveron tai -maksun käyttöönottoa. Rinne arvioi veron tai maksun kannattavan vain yhteisessä eurooppalaisessa käytössä.

"Vaatii kansainvälisen ratkaisun"

RKP:n Anna-Maja Henrikssonin mielestä lentoja pitäisi olla aina mahdollista kompensoida vapaaehtoisella maksulla. Kristillisdemokraattien Sari Essayah sanoo, ettei kannata lentoveroa, jos sitä ei oteta käyttöön koko EU:n alueella.

Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä sanoo, ettei kannata kansallista lentoveroa, mutta muistuttaa kahdeksan eduskuntapuolueen yhteisen ilmastolinjauksen haluavan laajentaa lentoliikenteen päästökauppaa.

Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo ei myöskään kannata lentoveroa.

– Lentämisen päästöjä on hillittävä vahvemmalla EU:n päästökaupalla, ja kotimaassa raideliikennettä on vahvistettava lentämisen vaihtoehtona, Orpo kirjoittaa.

Myös Sinisen tulevaisuuden Sampo Terho sanoo asian vaativan kansainvälisen ratkaisun rakentamista.

Perussuomalaisten Jussi Halla-aho on samoilla linjoilla.

– Veron tulee kohdistua ennen kaikkea työmatkaliikenteeseen, ei satunnaiseen lomamatkailuun, Halla-aho toteaa.

Muiden puolueiden ja ehdokkaiden tarkemmat vastaukset löydät vaalikoneesta.

Lentojen päästöt muutama prosentti kaikista päästöistä

Lentoverolla tarkoitetaan lentolipun hintaan lisättävää veroa. Tällä hetkellä ulkomaanlennoista ei peritä arvonlisäveroa eivätkä lentoyhtiöt maksa valmisteveroa polttoaineesta.

Suomessa tilauslennoista on peritty viimeksi veroa vuosina 1992–1994. Lapin yliopiston viime vuonna julkaistun tutkimuksen mukaan tuolloin haluna oli kasvattaa verokertymää ja tukea kotimaan matkailua.

Nyt lentoveron keräämisen taustalla on pikemminkin ajatus lentämisen ilmastovaikutusten hillitsemisestä veron avulla. Lentovero voisi tehdä lentämisestä vähemmän houkutteleva matkustusmuodon.

Suomen ympäristökeskuksen mukaan lentämisen osuus on noin 2–3 prosenttia ihmisen toiminnan aiheuttamista suorista hiilidioksidipäästöistä. Kun huomioidaan myös muut tekijät kuin hiilidioksidi, lentoliikenteen päästöjen osuus ilmakehän lämmittämisessä on noin neljä prosenttia.

Lentoliikenteen päästöjen suhteellisen merkityksen arvioidaan kasvavan tulevaisuudessa, jos lentämisen määrä jatkaa kasvuaan ja päästöjä saadaan vähennettyä nykyisestä muilla sektoreilla.

Suomen lentoliikenteen päästöt ovat kasvaneet lentomatkustajien määrän kasvaessa:

Suomen lentoliikenteen päästöt kasvaneet lentomatkustajien määrän kasvaessa 1:18

Uudistuvan liikenteen apulaisprofessori Heikki Liimatainen Tampereen yliopistosta on arvioinut lentoverolla olevan vähän vaikutusta kansallisiin päästötavoitteisiin.

– Lentoveroilla ei juurikaan kansallisia päästötavoitteita edistetä, mutta globaalissa mittakaavassa voisi olla hyväkin, että lentämiseen kohdistettaisiin veroja, Liimatainen totesi STT:n haastattelussa.

Ruotsi alkoi verottaa lentämistä vuosi sitten

Suomessa esillä on ollut paljon Ruotsin lentovero, joka otettiin käyttöön huhtikuussa 2018.  Vero määräytyy lennon pituuden mukaan, eli mitä pidemmälle matkustaja lentää, sitä kalliimpi maksu on. Ruotsista lähtien EU:n sisäisiin lentoihin veroa on tullut kuusi euroa, kaukaisempiin kohteisiin joitakin kymmeniä euroja.

Ruotsin kuljetushallituksen mukaan lentoliikenteen matkustajamäärä väheni Ruotsissa ensimmäisen puolen vuoden aikana ensimmäistä kertaa viiteen vuoteen.

Lentomatkustajien määrä väheni etenkin Ruotsin sisäisillä lennoilla ja Euroopan sisäisen matkustamisen kasvu hidastui Ruotsin kuljetushallituksen mukaan. Kaukomatkailu ei vähentynyt ensimmäisen puolen vuoden aikana.

Ruotsin kuljetushallitus arvioi, ettei muutosten voida sanoa vielä johtuvan lentoverosta.

Esimerkiksi lentoyhtiö Norwegian on vähentänyt Ruotsista lähtevien lentojen määrään lentoveron seurauksena.

Veroja peritään muuallakin Euroopassa

Lentoveroa peritään matkustajilta myös Norjassa, Britanniassa, Ranskassa, Saksassa ja Itävallassa Lapin yliopistossa viime vuonna julkaistun tutkimuksen mukaan.

Useissa maissa lentovero on säädetty valtion verokassan kerryttämiseksi.

Arviot verotuksen vaikutuksista vaihtelevat. Saksassa lentoliikenteen arvioidaan vähentyneen joitakin prosentteja, kun taas Britanniassa veron vaikutusten on arvioitu olleen vähäisiä niin lentomatkustamiseen kuin hiilidioksidipäästöihin.

Lue myös:

    Uusimmat