Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Uusia koneita, päästöhyvitettyjä lentolippuja ja biopolttoainetta – Finnair aikoo puolittaa hiilidioksidipäästönsä vuoteen 2025 mennessä

Finnair pyrkii hiilineutraaliksi vuoteen 2045 mennessä.
Finnair pyrkii hiilineutraaliksi vuoteen 2045 mennessä.MTV
Julkaistu 05.03.2020 19:25
Toimittajan kuva
Päivi Mäki-Petäjä

paivi.maki-petaja@mtv.fi

pmakipetaja

Lentoyhtiö Finnair tavoittelee hiilineutraaliutta vuoteen 2045 mennessä ja hiilidioksidipäästöjensä puolittamista vuoteen 2025 mennessä.

Keinovalikoimaan kuuluvat muun muassa uusien vähemmän polttoainetta kuluttavien lentokoneiden hankkiminen ja biopolttoaineiden käytön lisääminen. Osa päästöistä kompensoidaan rahoittamalla päästövähennyshankkeita jossain muualla. Matkustajille tarjotaan mahdollisuus vähentää lentopäästöjä ostamalla lentolippu, johon sisältyy biopolttoainelisä tai päästöhyvitys.

Lentämisen päästöihin vaikuttaa esimerkiksi se, miten paljon lentokone painaa tai miten lentäjä laskeutuu kentälle. Finnair aikoo nyt ottaa pieniltäkin kuulostavat keinot käyttöön vähentääkseen päästöjä. 

– Se kaikkein tärkein keino on tietenkin tehokkuus eli käytetään niin vähän polttoainetta kuin mahdollista meidän lennoilla, tiivistää Finnairin vastuullisuusjohtaja Anne Larilahti.

Lue myös: Lentovero saattaisi toteutuessaan tehdä vähätuloisten matkustamisesta mahdotonta – kansalaisaloitteen alulle panija: ”Se on ihan oikeudenmukainen”

Tuotemyynti loppuu Euroopan lennoilla

Uusien lentokoneiden hankkimisen arvioidaan pienentävän Euroopan liikenteen päästöjä 10 - 15 prosentilla. Koneiden painoa pienennetään esimerkiksi lopettamalla tuotemyynti Euroopan lennoilla. Ruokaa tarjotaan edelleen ja tuotteiden ennakkotilaus on mahdollista. Yhtiö kertoi myös lisäävänsä huomattavasti biopolttoaineiden käyttöä. Vuonna 2025 biopolttoainetta ostetaan 10 miljoonalla eurolla vuodessa. 

– Me nähdään koronatilanne väliaikaisena ja Finnairin taloudellinen asema on vahva. Se mahdollistaa, että kehitetään toimintaamme pitkällä aikavälillä ja nyt on nimenomaan pitkän aikavälin erittäin merkittävästä asiasta kysymys, sanoo Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner.

finnairLentämisen päästöjä pystytään vähentämään esimerkiksi keventämällä koneen painoa.Lehtikuva

Kompensaatiot isossa roolissa

Tavoitteita ei pystytä saavuttamaan yhtiön omin toimin. Lisäksi tarvitaan kompensaatioiden käyttöä eli päästökauppaa ja päästövähennysten rahoittamista jossain muualla.

– Päästöhyvitykset on suuressa roolissa varsinkin tällä strategiakaudella ja sitten vuoden 25 jälkeen nähdään varmaan ihan uusia teknologioita, uskoo Larilahti.

Lipussa voi olla mukana päästöhyvitys tai biopolttoaine

Asiakkaille tarjotaan syksyllä mahdollisuus ostaa ilmastoystävällisempiä lentolippuja.

– Asiakas voi valita että joko hän ostaa tavallisen lipun tai lipun, jossa on mukana päästövähennykset tai biopolttoaine, selittää Larilahti. 

Finnair kertoi alkuviikosta lopettavansa nykyisen päästöhyvityspalvelunsa, koska Poliisihallitus tulkitsi sen vastikkeettomaksi toiminnaksi. Tämä aiotaan ottaa huomioon uuden lipputyypin suunnittelussa.

– Tässä toivotaan hyvää yhteistyötä poliisihallituksen kanssa, että se on iso ponnistus meiltä ja se tulee viemään aikaa ja resursseja, että saadaan uusi systeemi pystyyn, huomauttaa Larilahti.

Finnairin päästöt olivat viime vuonna 3,5 miljoonaa tonnia hiilidioksidia. 

Lisää aiheesta:

Lentävän suomalaisen ilmastokuormasta ilmailu voi haukata jopa neljänneksen – biopolttoaineista tuskin on lentämisen viisasten kiveksiFinnair lopettaa tuotemyynnin Euroopan sisäisillä lennoilla – tässä syyLentovero toisi muutaman kympin lisän lipun hintaan – lentoliikenteessä Suomi on maailman toiseksi suurin päästöjen aiheuttaja asukaslukuun nähden: "En syyllistäisi suomalaisia"Finnair tarjoaa matkustajille mahdollisuuden kompensoida lentojensa päästöjä – kertyvillä varoilla ostetaan biopolttoainetta koneisiin ja liesiä MosambikiinLentoliikenne lisääntyy, mutta päästöjä pitäisi hillitä – Finnair ottaa käyttöön biomaksun, lentokoneiden painoa kevennetään Päästötön matkustajalentokone aloittaa koelennot jo vuonna 2020 – painavat akut tuovat sähkölennoille haasteensa: "Liian isoja toiveita ei kannata asettaa"
KotimaaFinnairPäästötIlmastonmuutosKoronavirus

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 08:34
    Liikenne

    Ministeri: Uusien kuskien promilleraja alas

  • 07:45
    Ilmastonmuutos

    Toimintaa ahdistuksen tilalle – Lahden lukiolaisille opetetaan ilmastovaikuttamista

  • 05:33
    Tekoäly

    Ivan Puopolo haastattelemassa avaruusoliota – testaa, erottaisitko nämä "uutisvideot" tekoälyn tekemiksi

  • 05:17
    Junat

    Ministeri: Tunnin junasta ehkä sopu perjantaina

  • Eilen21:04
    Tasa-arvo

    Suomalainen klubi ei hyväksy naisia jäsenikseen vieläkään