Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Helsingin yliopistossa tehty tutkimus paljastaa liikenteen traagisen reseptin: "Harvemmin selkeää riskikäyttäytymistä"

7:44Uusi tutkimus: Tällainen vaikutus lapsilla on kuljettajan tarkkaavaisuudelleTällainen vaikutus lapsilla on kuljettajan tarkkaavaisuudelle. Uutisaamun vieraana 8.3.2021 aiheesta väittelevä kognitiotieteilijä Ida Maasalo.
Julkaistu 08.03.2021 17:59

Ville Järveläinen

Suomessa miehet aiheuttavat yhdeksän kymmenestä kuolemaan johtaneesta liikenneonnettomuudesta, mutta niissä kuolemaan johtaneissa kolareissa, joissa oli matkustajina vain pieniä lapsia, kuljettaja oli nainen yli kaksi kertaa useammin kuin mies.

Merkittävä osa lasten tapaturmaisista kuolemista maailmanlaajuisesti tapahtuu heidän matkustaessaan autossa. Helsingin yliopistosta väittelevä Ida Maasalo selvittää tutkimuksessaan näiden kolareiden taustalla olevia tekijöitä.

Liikenneturvallisuus on kognitiotieteilijä Maasalon mukaan parantunut Suomessa viimeisten vuosikymmenten aikana merkittävästi, mutta kehitys on jäljessä moniin muihin Euroopan maihin verrattuna.

Suomen tavoite nollasta liikennekuolemasta vuonna 2050 vaatii toteutuakseen monipuolisia toimenpiteitä.

Lue myös: Miksi turvaistuinkaan ei aina pelasta lapsen henkeä?

– Perinteinen lapsimatkustajiin liittyvä liikenneturvallisuustutkimus ja -työ on keskittynyt siihen, miten kolareiden seurauksia voidaan vähentää turvaistuimin. On tärkeää myös tehdä työtä kolareiden estämiseksi, Maasalo kertoo Helsingin yliopiston tiedotteessa.

Maasalo tutki aihetta Suomen ja Yhdysvaltojen kuolemaan johtaneiden liikenneonnettomuuksien tilastojen valossa Helsingin yliopiston liikennetutkimusyksikössä. Maasalo työskentelee suunnittelijana Liikenneturvassa.

Kuljettajan tarkkaamattomuus ja väsymys ovat riskejä

Maailmanlaajuisesti miehet aiheuttavat suurimman osan kuolemaan johtaneista kolareista. Suomessa miehet aiheuttavat kuolemaan johtaneista kolareista lähes 90 prosenttia.

Taustalla on usein riskikäyttäytymistä kuten päihtymystä tai ylinopeutta. Maasalon mukaan niissä kuolemaan johtaneissa kolareissa, joissa oli matkustajina vain pieniä lapsia, kuljettaja oli kuitenkin yli kaksi kertaa useammin nainen kuin mies.

– Näissä tapauksissa mukana oli harvemmin selkeää riskikäyttäytymistä. Vastuullisesta ajotavasta huolimatta kuljettajien onnettomuusriski saattaa kasvaa, jos lapsi vie tarkkaavaisuuden pois liikenteestä. Myös väsymys oli lasten kanssa ajavilla kuljettajilla tyypillisempi kolarin taustatekijä verrattuna kuljettajiin ilman lapsia.

Toinen aikuinen pienentää riskiä

Lasten kanssa ajavien kuljettajien riski aiheuttaa kolari oli tutkimuksen mukaan pienempi, kun autossa oli mukana toinen aikuinen. Tämä selittyy Maasalon mukaan todennäköisesti sillä, että toinen aikuinen voi auttaa lapsimatkustajan hoidossa.

Tulosten mukaan naisille oli miehiä tyypillisempää ajaa yksin lapsen kanssa. Toisaalta tulokset viittaavat siihen, että kun koko perhe on liikenteessä, kuski on useimmiten mies, Maasalo toteaa.

– Erityisesti kokemattomia kuljettajia tulisi kannustaa ajamaan toisen aikuisen seurassa, kun kyydissä on pieni lapsi. Kokematon kuljettaja voi olla alttiimpi lapsen aiheuttamille häiriöille.

Kokemattomien kuljettajien riskiä vakavan onnettomuuden tapahtumiseen lisäsi tutkimustulosten mukaan myös se, että heillä oli useammin vanha auto eikä asianmukaisia turvalaitteita käytössä.

Lue myös: Yksi pieni ajatuskatkos turvaistuimen käytössä voi johtaa karmeaan jälkeen kolarissa: "Vakavia sisäisiä vammoja"

Lähde: Helsingin yliopisto

Lisää aiheesta:

Raportin karu havainto viiden vuoden ajalta: Yksi asia olisi pelastanut yli sadan ihmisen hengen liikenteessäLapsen liikenneturvallisuudesta ei tingitä – paitsi silloin, jos muksu on jonkun muunNäin monen hengen turvavyö olisi pelastanut viime vuonnaNuorten aikuisten tieturmat ovat lisääntyneet tänä vuonnaSuomalaistutkimus: Tämä törkeän piittaamaton teko lähes tuhatkertaistaa kuolonkolarin riskinJoka viides kuolonkolari on nuoren kuskin aiheuttama, taustalla usein auton käsittelyvirhe: "Matkustajat voivat luoda kuljettajalle sosiaalista painetta riskien ottamiseen"
LiikenneLiikenneonnettomuudetLiikenneturvallisuusLapsetTutkimustuloksetAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • Eilen19:37
    Finnair

    Finnair peruu tänään ja huomenna 40 lentoa erikoisesta syystä

  • Eilen08:53
    Liikenneturvallisuus

    Yhtä asiaa autoilijat eivät tajua, ennen kuin poliisi pysäyttää – "Sattuu liikaa ja aivan turhaan"

  • 12.10.20:20
    Raha

    Miehen matkalaukusta löytyi väärennetty setelipinkka poikineen – kummallinen musiikkivideoselitys ei mennyt läpi oikeudessa

  • 12.10.18:38
    Lentokoneet

    Lauri koki Venäjän häirinnän: Lentokone jouduttiin laittamaan pimeäksi

  • 12.10.06:46
    Raskas liikenne

    Timo nukkuu autossaan makoisasti – tällainen on rekkakuskin liikkuva konttori