Hätäkeskus tuskissaan: Miljoona häiriö- ja vahinkopuhelua 112:een

Hätäkeskuslaitokset ympäri Suomen ovat pulassa asiattomien puhelinsoittojen takia. Asiattomien puhelujen määrä on noussut lähes vuosittain.

Hätäkeskuslaitos sai viime vuonna yhteensä noin kolme miljoonaa hätäpuhelua, joista joka kolmas puhelu oli asiaton - joko tahallisesti tai tahattomasti.

– Me jouduimme vastaanottamaan viime vuonna noin miljoonaa puhelua, jotka eivät meille kuuluneet, Hätäkeskuslaitoksen viranomaisyhteistyöstä vastaavan johtajaa Juha-Veli Frantti kertoo MTV3 Uutisille.

Hänen mukaansa eniten päänvaivaa aiheuttivat niin sanotut tahattomat puhelut. Niitä tuli viime vuonna lähes 800 000.

– Ihmiset eivät aina tajua, ettei meidän tehtäviimme kuulu kertoa, mistä mihin terveyskeskus on auki. Joskus meille soitetaan vahingossa myös, kun on yritetty naputella numero 118 ja onkin naputeltu 112.

Hätäkeskuslaitoksen töitä rasittavat myös ilkivaltaiset puhelut. Suurin osa ilkivaltapuheluista on soitettu humalassa. Ilkivaltaisia puheluja oli viime vuonna lähes 200 000.

– Kyllä se tämä "kuningas alkoholi" varsinkin viikonloppuisin aiheuttaa ongelmia. Meille soitetaan pilapuheluita ja joskus yritetään tilata esimerkiksi pitsaa, Frantti harmittelee.

Poliisiin yhteydessä

Hätäkeskuslaitos joutuu useita kertoja viikossa olemaan poliisiin yhteydessä häiriöpuheluiden takia. Joissakin tapauksissa Hätäkeskuslaitos joutuu tekemään poliisille tutkintapyynnön, mikäli muut keinot eivät ole estäneet puhelinhäirintää.

– Kyllä me joudumme valtakunnallisesti olemaan viikoittain useita kertoja poliisiin yhteydessä. Joskus ihmiset eivät usko, vaikka heille miten sanoisi, Frantti kertoo.

Frantin mukaan häiriöpuhelut voivat olla kohtalokkaita.

– Meille voi soittaa, kun ihminen tarvitsee kiireellistä viranomaisapua niin omaisuuden, hengen kuin terveyden takia. Joskus linjat tukkeutuvat asiattomista soitoista, minkä takia emme voi aina auttaa niitä, jotka oikeasti apua tarvitsevat, Frantti huomauttaa.

Lue myös:

    Uusimmat