Soratie on asvalttipätkään verrattuna haastava ajoympäristö.
Soratielle muodostuu usein tien leveydestä riippuen kaksi tai kolme ajouraa. Ajourat ovat monesti kovia ja kivettömiä, ja niitä pitkin ajaminen on kuin asfaltilla ajaisi.
– Kuljettaja ei saa kuitenkaan hetkeksikään unohtaa olevansa soratiellä, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa.
Huomioi vaihteleva ajoalusta
Mikäli vastaan tulee auto, on urista siirryttävä sivuun. Kolmiuraisellakin soratiellä molempiin suuntiin kulkevien autojen vasemmanpuoleiset renkaat käyttävät samaa uraa.
Kun asfalttimaiselta uralta noustaan irtosoralle, tuntuma tiehen häviää. Tunne on kuin ajaisi kuulalaakerien päällä. Jos kuljettaja siirtyy tälle laakeroidulle alustalle liian suurella nopeudella tai rajulla ohjausliikkeellä, on enemmän kuin todennäköistä, että auto karkaa käsistä.
– Hiljennä siis vauhtia riittävästi jo siinä vaiheessa, kun renkaat ovat vielä pitävällä, kivettömällä alustalla. Usein vauhti on kohtaamistilanteissa syytä pudottaa lähes kävelynopeuteen – varsinkin kapeammilla teillä, Vesalainen neuvoo.
Ennakoi myös näkymättömissä olevat riskit
Kapealla soratiellä vastaantulijaan on syytä varautua mutkaa tai mäennyppylää lähestyttäessä.
