Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Halo osoitti taas arvonsa: McLaren-kuljettaja joutui kauhistuttavaan tilanteeseen – "Se oli tunne, jota en toivoisi kenellekään"

imago images/HochZwei/ All Over Press
Julkaistu 14.09.2020 12:27
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Toscanan GP:n aikana ja jälkeen on riittänyt puhetta kuudennen kierroksen lopussa turva-autojakson päätteeksi tehdystä uusintalähdöstä, joka johti joukkokolariin Mugellon radan lähtösuoralla.

LUE MYÖS: Valtteri Bottakselle kovaa kritiikkiä, Lewis Hamilton astui esiin – kääntää syytökset muualle: "Se ei totisesti ollut Valtterin vika"

LUE MYÖS: 12 F1-kuskia sai varoituksen – Mika Salo ja tuomarit eri mieltä Valtteri Bottaksen kritisoijien kanssa

Turva-auto oli radalla ensimmäisellä kierroksella sattuneen kolarin vuoksi, joka johti Red Bullin Max Verstappenin ja AlphaTaurin Pierre Gaslyn keskeytykseen.

Kun turva-auto poistui radalta kuudennen kierroksen lopussa, kisan kärjessä ajanut Mercedeksen Valtteri Bottas halusi jättää uusintalähdön lähtökiihdytyksen viimeiseen mahdolliseen hetkeen.

Turva-autoviiva, jonka jälkeen uusintalähdössä saa vasta ohittaa, on Mugellossa vasta hyvin pitkällä lähtösuoralla. Bottas tiesi, että mitä pidemmälle hän saa hidasteltua, sitä lyhyempi matka hänellä on halkoa tuulta kohti ykkösmutkaa.

Letkan hännillä ajaneet eivät malttaneet yhtä hyvin kuin Bottas. Kun Bottas painoi kaasun pohjaan, osa kuljettajista oli jo ehtinyt suoristaa nilkkansa.

Alfa Romeon Antonio Giovinazzi rysäytti Haasin Kevin Magnussenin perään. McLarenin Carlos Sainz tuli takaa ja osui sekä Giovinazziin että Magnusseniin. Giovnazzin edeltä Magnussenin ohi puikannut Williamsin Nicholas Latifi jäi puolestaan vielä Giovinazzin alle.

Haasin Romain Grosjean onnistui välttämään joukkokolarin vain vaivoin, letkan hännillä ajaneet Alfa Romeon Kimi Räikkönen ja Ferrarin Sebastian Vettel ehtivät reagoimaan rauhassa ja ohittamaan kolaroineet autot.

– Mielestäni joku ehkä hidasti vauhtiaan yrittääkseen sitten iskeä ja saavuttaa näin etulyöntiaseman. En ole varma, mutta ainakin muutama edessäni ajanut kuljettaja antoi palaa, ja olimme täydellä kaasulla ainakin muutaman sekunnin ajan. Sitten he hidastivat, minun täytyi hidastaa ja minun takanani tulleen kuljettajan täytyi hidastaa. Lopulta joku ei ehtinyt reagoida, ja tuloksena oli massiivinen kolari, Magnussen kertasi tapahtumia kisan jälkeen Formula1.comin mukaan.

– Olin jo kaasu pohjassa. Peräpäässä ajanut joukko painoi jo täysillä. Magnussen pysähtyi täysin edessäni. Yritin välttää, mutta hän oli siinä ja minulla oli kaasu pohjassa. Todella vaarallinen liike, Giovinazzi kuvaili.

Jos tilanne oli pelottava Giovinazzin silmin, sitä se oli myös hänen takanaan ajaneen Sainzin kohdalla.

Edessä oli kahden toisiinsa kolaroineen auton seinä, jota Sainz ei voinut mitenkään välttää. Vauhtia oli Sainzin mukaan 290 kilometriä tunnissa.

– Joku tai jotkut keskikastissa luulivat kisan alkaneen jo uudelleen. Olin Giovinazzin takana, olimme molemmat edellä ajavien imussa, ja ajoimme jo täysillä kilpaa. Sitten yhtäkkiä näin kolme tai neljä autoa rinnakkain keskellä suoraa, ja vein niistä muutaman mukanani, Sainz kuvaili.

– Kun näin kaaoksen edessäni, se oli tunne, jota en toivoisi kenellekään.

Sainzin auto nosti Giovinazzin auton ilmaan, ja hän työntyi italialaiskuljettajan Alfa Romeon alle. Vuodesta 2018 käytössä ollut Halo-turvakaari oli McLaren-ohjaamon yläpuolella olevan kameran perusteella taas kerran turvalaite paikallaan. Sen ansiosta Sainz vältti iskun päähänsä ja sai tilanteessa vain pieniä ruhjeita ranteisiinsa.

– Se oli erittäin vaarallinen tilanne, joka muistutti minua joistakin hyvin ikävistä asioista menneisyydessä. Tapahtuma täytyy analysoida, jotta saamme selville, mitä tapahtui.

– Olen itse kunnossa, ja näyttää siltä, että kaikki muutkin ovat. Se on kaikkein tärkeintä, sillä kolari oli aika pelottava.

Kilpailun tuomaristo langetti tilanteesta varoituksen kaikkiaan 12 kuljettajalle. Kolariin osalliseksi joutuneista vain Magnussen jäi rangaistuksetta.

16.1.48188488

Lisää aiheesta:

F1-tuomariston päätös sapetti Red Bullia – Sainzin ja Perezin kolarista sotkuista jälkipyykkiäMitä Valtteri Bottaksen varikkokäynnillä oikein tapahtui? Mercedes-pomo paljastaa mekaanikon rohkean liikkeen, joka laukaisi tilanteenImolassa sattui turva-auton aikana hämmentävä vaaratilanne: Kimi Räikkönen hoiti homman esimerkillisellä tavalla, toisesta kuskista ei voi sanoa samaaF1-lehdistökatsaus: Hamilton paljasti taas Bottaksen heikkouden, jota tämä ei pysty ratkaisemaan – "luodinkestävälle" Räikköselle suitsutusta: "Kimi ei ole valmis lopettamaan"Valtteri Bottakselta paljastus: Mercedes varoitti F1-kisan vaaranpaikasta, mutta FIA:lta tuli vain tyly vastaus takaisinToscanan GP keskeytettiin joukkokolarin jälkeen: Romain Grosjean raivostui sääntöpykälää hyödyntäneelle Valtteri Bottakselle – "Haluavatko he tappaa meidät vai mitä?"
F1McLarenUrheilu
Carlos Sainz (vasemmalla takana), Kevin Magnussen (keskellä), Antonio Giovinazzi ja Nicholas Latifi selvisivät hurjalta näyttäneestä kolarista vähällä. KUVA: All Over Press.imago images/PanoramiC/ All Over Press

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 18:27
    Mercedes

    Mitä Mercedeksellä oikein tapahtuu? F1-piirit ihmeissään – "Toto Wolff ei pidä Valtteri Bottasta minään"

  • 11:35
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottakselle kunniatehtävä – F1 palaa tuttuihin maisemiin

  • Eilen20:04
    Singaporen GP

    F1-sarjaan erikoinen uudistus

  • Eilen10:57
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen ja Cadillacin tilanteesta karu suomalaisarvio: "Aika utopistinen tavoite"

  • 14.9.22:34
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen F1-autosta kutkuttavaa tietoa