Googlen Buzz yritti jakaa liikaa ja liian monelle

Hakukonejätti Google suunnittelee uusia päivityksiä ja muutoksia Buzz-yhteisöpalveluunsa. Google on kuumeisesti koittanut tyrehdyttää viikko sitten julkistettuun Buzz-palveluun kohdistunutta käyttäjien valitustulvaa.

Googlen tuotevastaava Todd Jackson sanoo Wall Street Jounal -sanomalehden haastattelussa, että palveluun tyytymättömien määrä alleviivaa, että yhtiön tapa testata Buzz-palvelua ei ole ollut riittävää.

- 20 000 Googlelaisen antama palaute ei ole sama asia kuin Gmailin käyttäjät, jotka käyttävät Buzzia käytännössä. Meidän oli julkaistava tuote yleisölle ja saatava palautetta tavallisilta käyttäjiltä, Jackson kommentoi.

Jacksonin mukaan Google saattaa testata uusia ominaisuuksia yhtiön työntekijöiden perheenjäsenten ja tuttavien avustuksella.

Google esitteli Buzz -palvelun työvälineenä sosiaalisen aktiviteetin seuraamiseen Googlessa ja muilla sivustoilla. Palvelu on integroitu Gmail-sähköpostiohjelmaan. Buzz mahdollistaa viestien jakamisen tuttavien kesken ja sen kautta voi katsoa ja kommentoida tuttavien jakamia tiedostoja. Näin ollen se olisi mahdollinen kilpailija suositulle Facebookille.

Muutama päivä sitten Google joutui tekemään suuria myönnytyksiä ihmisille, jotka olivat huolissaan siitä, että Buzzissa ei ole keskitytty riittävästi yksityisyyden suojaamiseen.

Pian palvelun julkistamisen jälkeen Google sanoi, että se ei enää automaattisesti kirjaa käyttäjiä seuraamaan heille läheisten Gmail-yhteyksiensä viestittelyjä. Moni nimittäin uskoi, että Buzzin kautta heidän yksityisiä ihmissuhteitaan olisi voinut tätä kautta virrata julkiseksi. Nyt käyttäjä saa palvelussa itse helpommin päättää kenen viestittelyjä haluaa seurata.

Google on myös helpottanut Buzzin ottamista pois käytöstä. Palvelu ei myöskään yhdisty enää automaattisesti Picasa -kuvapalveluun eikä Google Reader kohteisiin.

Googlen mukaan kymmenet miljoonat ihmiset ovat alkaneet käyttää Buzz-palvelua. Jotkut käyttäjät puntaroivat silti, miten suhtautua Googlen viimeisimpään yhteisöpalvelukokeiluun. Samalla moni pohtii palveluun tehtyjen viimeisimpien muutoksien todellista merkitystä.

44-vuotias yhdysvaltalainen puolustusasianajaja Andrew Goldstein kertoo WSJ:lle olevansa rohkaistunut Buzzin siirtymisestä uudempaan toimintamalliin. Palvelun aiempi malli oli käytännössä pakottanut käyttäjää yhdistämään henkilökohtaisen ja ammatillisen elämänsä.

-He ovat tehneet lähestulkoon täyskäännöksen vain muutamien päivien sisällä, Goldstein kommentoi palveluun tehtyjä muutoksia.

Hän kuitenkin toteaa, että alkuperäiset huolenaiheet aiheuttivat sen, että viestittelyjen jakamista ei halunnut aloittaa kuin vain muutamien ihmisten kanssa.

- En oikein tiedä mitä sitten jää jäljelle. Haluan pitää Buzz-palvelusta ja haluan käyttää sitä. Mutta on hankalaa sanoa mitään varmaksi, koska palvelu on niin uusi ja kaikki muuttuu nopeasti, hän toteaa.

Lue myös:

    Uusimmat