Google avaa toimiston Suomeen

Hakukoneyhtiö Google alkaa myydä nettimainostilaa Suomessa Helsingin-toimistostaan käsin.

Internetissä toimiva hakukoneyhtiö Google avaa toimiston Helsinkiin.

Maajohtaja Petri Kokon mukaan jopa pienet suomalaisyritykset voivat markkinoida tuotteitaan maailmanlaajuisesti internetin kautta, kun perinteisillä mainonnan keinoilla vain Nokialla on ollut mahdollisuus samaan.

Google on maailman suurin hakukoneyhtiö. Tulonsa se saa internetmainonnasta.

Google juoksee mainosrahan perässä

Nopeasti kukoistukseen noussut amerikkalaisyhtiö saa tulonsa ilmoituksista, jotka sijoitetaan hakutulosten yhteyteen viereiseen palkkiin. Verkkomainonta on vielä pientä liiketoimintaa perinteisen median rinnalla, mutta Google uskoo mullistavansa alan perusteellisesti, julistaa Pohjois-Euroopan aluejohtaja Phillip Schindler.

Googlen maajohtaja, taitoluistelijana tunnettu Petri Kokko pitää internetmainonnan osuutta käsittämättömän pienenä. Vain 3 prosenttia ilmoituksista on verkossa, vaikka internet vie 20 prosenttia median parissa käytetystä ajasta.

Internetin osuus on vielä suurempi kun ihmiset suunnittelevat hankintoja. Erilaisia tavaroita ja palveluja etsitään usein hakukoneen avulla. Google pyrkii iskemään tähän rakoon.

Hakukoneen käyttö on ilmaista. Kokko vakuuttaa, ettei hakutuloksiin voi vaikuttaa rahalla, sillä se söisi luottamusta yhtiöön. Näytön oikeaan laitaan sijoitettuun palkkiin voidaan kuitenkin sijoittaa ilmoituksia, jotka kohdentuvat hakusanaan.

Mainostaminen on näin tarkka-ammuntaa verrattuna perinteisen median hehtaaripyssyihin. Kokon mukaan mainostaja maksaa vain todellisista kontakteista kuluttajiin, sillä ainoastaan mitatut hiiren klikkaukset vaikuttavat ilmoituksen hintaan.

Perinteiset lehti- ja televisioyhtiöt eivät välttämättä pidä uudesta kilpailijasta, mutta Schindler vakuuttaa suhteiden olevan kunnossa. Hänen mukaansa muu media voi hyödyntää Googlea omissa verkkopalveluissaan.

Markkinoinnilla maailmalle

Schindler korostaa, että verkkomainonta antaa suomalaisille yrityksille suuret mahdollisuudet kansainvälistyä. Pelkkää Suomea ei enää tarvitse pitää markkina-alueena.

Kokon mukaan jopa pienet suomalaisyritykset voivat markkinoida tuotteitaan maailmanlaajuisesti Googlen avulla. Perinteisillä mainonnan keinoilla vain Nokialla on ollut voimavaroja aidosti globaaliin markkinointiin.

- Kansainvälinen markkinointi ei ole enää kiinni lihaksista ja koosta. Euron päiväbudjetilla maailmanlaajuinen kampanja, Kokko kärjistää.

Hakukoneen tarkkuus on avain kansainvälisessä markkinoinnissa. Jos esimerkiksi eteläamerikkalainen paperitehdas tarvitsee jonkin osan, pienen suomalaisen konepajan verkkomainos voi saattaa ostajan ja myyjän yhteen.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat