Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Frank Williams oli F1-sarjan viimeisiä yksinyrittäjiä – aika ajoi lopulta ohi juuri tästä syystä

3:09F1-legenda Frank Williams on kuollut - urheilutoimittaja kertoo, millaisesta henkilöstä oli kyseFrank Williams jää F1-sarjan historiaan paitsi menestyksekkäänä tallipomona, myös suurella sydämellä toimineen perheyrityksensä kautta. F1-toimittaja Antti Rämänen kertoi Williamsin jättämästä perinnöstä MTV Uutiset Livessä.Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press
Julkaistu 28.11.2021 19:12
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Sunnuntaina 79-vuotiaana menehtynyt pitkäaikainen tallipäällikkö Frank Williams toi F1-tiimiinsä ison joukon koviksi nimiksi kohonneita insinöörejä, mutta perheyrityksensä ohjaksista hän ei helpolla suostunut hellittämään.

Williamsin perhe tiedotti Sir Frank Williamsin poismenosta sunnuntaina. Hän kuoli perheen mukana sairaalassa läheistensä ympäröimänä.

LUE MYÖS: F1-maailma suree edesmennyttä Frank Williamsia, Valtteri Bottaskin muisti entistä tallipomoaan – "Kiitos kaikesta"

Yhdeksää valmistajien ja seitsemää kuljettajien maailmanmestaruutta urallaan juhlinut Williams tuli sarjaan 1970-luvulla ja nosti omaa nimeään kantavan tallinsa F1-sarjan ykköseksi jo muutamassa vuodessa kaudella 1980. Keke Rosbergin kanssa tuli toinen mestaruus vuonna 1982.

Tästä alkoi täysin oma lukunsa lajin historiassa. C Moren asiantuntija Ossi Oikariselle tulee ensimmäisenä mieleen Williamsin kovat taistelut toista brittiläistä yksityistiimiä McLarenia vastaan.

– Hiljalleen sieltä (McLarenin) ja muut karsiutuivat pois, ja Williams oli ainoa näistä alkuperäisistä vanhanliiton tekijöistä, jotka privaattitiimiä vielä pyörittivät.

Ron Dennis

– Laji-ikoni, joka oli omistautunut vain ja ainoastaan F1:lle ja moottoriurheilulle. Se oli hänen intohimonsa ja elämänsä, ja se on ihailtavaa ja kunnioitettavaa, millaisen elämäntyön hän on tehnyt, Oikarinen sanoo.

FW14 jää historiaan yhtenä lajin suurimmista autoista

Frank Williams piti perheyritystä tiukasti näpeissään yhdessä teknisen johtajansa Patrick Headin kanssa. Vuosien saatossa tallissa toimivat niin Adrian Neweyn, Jock Clearin kuin Paddy Lowenkin kaltaisia isoja nimiä.

Vuonna 1992 Williams toi radalle auton, jollaista ei siihen asti ollut F1-sarjassa nähty. Edistyksellisessä FW14:ssä oli luistonesto, puoliautomaattinen vaihteisto, lukkiutumattomat jarrut ja legendaarisimmaksi innovaatioksi noussut aktiivijousitus.

Nigel Mansell Monacossa vuonna 1992Williamsin FW14 oli aikansa ylivoimaisin auto kaudella 1992.

Nigel Mansellille uran kruunuksi maailmanmestaruuden tuonut auto pakotti lajin päättäjät kieltämään urakalla Williamsin kehittämiä keksintöjä.

– Williamsin menestyksen vuodet perustuivat hyvin pitkälti hänen ja Patrick Headin yhteistyöhön.

– Vaikka Lotus kehittikin aktiivijousituksen, niin Newey ja Williams olivat ne, jotka ottivat siitä eniten irti. He pystyivät myös houkuttelemaan mukaan isoja moottoripartnereita, kuten Renault’n, Oikarinen sanoo menestyksen taustoista.

BMW-yhteistyö päättyi ristiriitoihin

Vuoden 1997 viimeisen mestaruutensa jälkeen Williams oli toki lähellä titteleitä vielä 2000-luvun taitteessakin, mutta ongelmallinen yhteistyö BMW:n kanssa ei tuottanut uumoiltua tulosta. Paloja oli riittävästi menestykseen, mutta ne olivat lopulta kahdesta eri palapelistä.

– F1 on ollut hyvin erilainen Williamsin ja McLaren kultavuosien alun ja vielä 1990-luvun alkuvuosien jälkeen. Sen jälkeen alkoivat tulla isot rahat ja isot korporaatiot mukaan, ja tällaisen yksityistallin oli vaikeampi ja vaikeampi pärjätä riippumattomana, Oikarinen sanoo.

– Ehkä se johtui siitäkin, ettei hän halunnut missään vaiheessa kontrollia luovuttaa pois. Hän halusi itse tehdä paljon asioita. Vaikka BMW oli mukana, niin siinä oli brittiläisen ja saksalaisen mentaliteetin välillä aika isojakin muuttujia. Ei sitä saatu ihan täysillä pelaamaan.

LUE LISÄÄ: F1-tehtaalla rakennettiin moottori, joka päihitti jopa Ferrarin ja Mercedeksen – dynastian sijaan syntyikin riitaisa mahalasku: "Olisimme voittaneet mestaruuksia"

Valtteri Bottas, Frank WilliamsValtteri Bottas ja Frank Williams olivat lämpimissä väleissä suomalaisen ajettua tiimissä vuosina 2013–2016.Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press

Lopulta Toto Wolff oli se henkilö, joka sijoittajana otti Williamsin johdettavakseen vuonna 2012. Seuraavana vuonna Valtteri Bottas tuli tiimin kuljettajaksi, ja talli palasi Mercedeksen moottoreilla hetkeksi sarjan kärkikamppailuihin – tuolloinkin pitkälti ison partnerinsa kakkostiiminä.

– Mercedeksen aikakaudella ensimmäiset vuodet olivat upeita, kun Valtteri ajoi siellä, mutta hiljalleen se alkoi loppua, kun muilla oli isommat budjetit ja mahdollisuudet tehdä enemmän. Tiimi vaipui ruudukon perällä ja Williamsin perhe oli lopulta pakotettu myymään koko homman, Oikarinen sanoo.

Williamsin perhe myi tallin yhdysvaltalaiselle Dorilton Capitalille elokuussa 2020. Legendaarisen nimen pysyminen sarjassa oli lopulta turvattu.

Lisää aiheesta:

Tästä syystä nuorta Valtteri Bottasta verrattiin jopa Schumacheriin – "Michael oli ensimmäisiä, jotka tekivät niin"Frank Williamsin puheille kutsuttu suomalaissponsori luuli tallipomon pyytävän vain lisää rahaa – keskustelu osoitti, mistä F1-legenda ansaitsi ritarin arvonsaRalf Schumacher laukoi tylyä tekstiä F1-sarjan heittopussista: kehottaa Frank ja Claire Williamsia lähtemään omasta tallistaan – "Monia asioita pielessä"F1-legenda kirjoitti kuin ennustuksen omasta kohtalostaan – 50 vuotta sitten kuolleen Bruce McLarenin perinnöstä kasvoi lajin suuri menestystarinaF1-tehtaalla rakennettiin moottori, joka päihitti jopa Ferrarin ja Mercedeksen – dynastian sijaan syntyikin riitaisa mahalasku: "Olisimme voittaneet mestaruuksia"Marttyyreita, sankareita ja konnia – tapahtumat, jotka ovat muuttaneet 1000 kisan F1-historiaa
F1WilliamsUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 29.10.10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • 29.10.10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • 28.10.17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • 28.10.11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • 27.10.12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"