Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

F1-legenda kirjoitti kuin ennustuksen omasta kohtalostaan – 50 vuotta sitten kuolleen Bruce McLarenin perinnöstä kasvoi lajin suuri menestystarina

Bruce McLaren Monacon GP:ssä 1968.
Bruce McLaren Monacon GP:ssä 1968.Paul-Henri Cahier
Julkaistu 02.06.2020 06:45(Päivitetty 02.06.2020 10:21)
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Autourheilulegenda Bruce McLarenin kuolemasta tulee tänään kuluneeksi 50 vuotta. Uusiseelantilainen pioneeri jätti pysyvästi jälkensä F1-historiaan voittamatta koskaan urallaan kuljettajien tai valmistajien maailmanmestaruutta.

Kuljettajana McLaren voitti vuosina 1959–1968 kaikkiaan neljä F1-osakilpailua ja otti yhteensä 27 palkintosijaa, mutta parhaimpana kautenaankin hän oli MM-sarjassa toinen vuonna 1960. Kahdesta kolmossijasta ensimmäinen tuli Cooperin kuljettajana kaudella 1962 ja jälkimmäinen omaa nimeään kantaneella Bruce McLaren Motor Racingin tiimillä 1969.

McLaren sai surmansa 32-vuotiaana kesken kauden 1970. Hän oli testaamassa dominoimansa Can-Am-sarjan autoa Englannin Goodwoodin radalla, kun auton takasiipi irtosi, mikä lennätti McLarenin päin Lavant-suoran betonireunusta.

Äkillisen kuoleman jälkeen McLarenin kuusi vuotta aiemmin kirjoittamat sanat Tasmanian kilpa-autosarjassa menehtyneen tallikaverinsa Timmy Mayerin kuolemasta tuntuivat kuin ennustukselta hänen omasta lähdöstään.

– Uutiset hänen kuolemastaan olivat sokki meille kaikille, mutta kuka voi sanoa, etteikö hän olisi nähnyt, tehnyt ja oppinut enemmän muutaman vuotensa aikana kuin moni ihminen tekee koko elinaikanaan? McLaren kirjoitti vuonna 1964.

– Jonkin asian tekeminen hyvin on niin tärkeää, ettei ole tyhmänrohkeaa yrittää tehdä sitä paremmin. Olisi elämän hukkaamista olla tekemättä mitään kyvyillään, koska minusta elämä mitataan saavutuksilla, ei vain eletyillä vuosilla.

GettyImages-841520122
Bruce McLaren Can-Am-auton ratissa vuonna 1969.Bernard Cahier

Kumppanit jatkoivat elämäntyötä heti seuraavana päivänä

McLarenin sanoista huolimatta hänen oma elämäntyönsä jäi kesken. Samoin perheen kasvattaminen tytär Amandan oltua vain neljävuotias isänsä kuollessa.

Tiimin tarina ei kuitenkaan päättynyt keulakuvansa poismenoon, sillä McLarenin nimi on sen jälkeen kruunattu formula ykkösissä kahdeksan kertaa valmistajien ja 12 kertaa kuljettajien maailmanmestariksi.

McLaren oli perustanut oman F1-tiiminsä vuonna 1963, tuonut sen F1-sarjaan 1966 ja nostanut jo varsin menestyväksi yhtiöksi. Vuonna 2016 edesmennyt perustajajäsen Tyler Alexander kertoi kymmenen vuotta sitten tehdyssä haastattelussa tilanteesta, johon hän yllättäen joutui Bruce McLarenin kuoltua.

– Olin Indianapolisissa aamiaisella, kun puhelin soi. Siellä soitti Teddy (McLarenin tallipäällikkö Teddy Mayer) Lontoosta. Bruce oli kuollut Can-Am-testeissä Goodwoodissa. Teddy sanoi, että parasta olisi, jos tulisit tänne ja auttaisit selvittämään asioita, Alexander kertoi.

Samassa haastattelussa McLarenin pääsuunnittelija Gordon Coppuck kertoi neuvoneensa tehtaan työntekijöitä vain laittamaan paikat järjestykseen ja lähtemään.

– He lähtivät kyllä kotiin, mutta tulivat takaisin seuraavana päivänä, vaikka heille sanottiin, ettei heidän tarvitse, Alexander jatkoi.

– Teddy Mayer piti heille erittäin napakan puheen, jossa hän sanoi, että tämä on kamala juttu, mutta meillä Can-Am-kisa kahden viikon päästä. On paras jatkaa siihen valmistautumista.

16.1.5986206Bruce McLaren voitti urallaan neljä F1-osakilpailua.imago images/Sven Simon/ All Over Press

Perustaja palasi menestysvuosiksi tiimiin

Amerikkalaiskuski Dan Gurney suostui ajamaan kisan ja ajoi heti ensituntumalla voiton tiimille.

Coppuck rakensi neljä vuotta myöhemmin McLarenin ensimmäisen F1-mestaruuden tuoneen auton M23, jolla Emerson Fittipaldi nappasi tittelin haltuunsa. Kaksi vuotta myöhemmin James Hunt toi tiimille toisen kuljettajien mestaruuden.

16.1.5986205Vuoden 1969 McLaren-auto Monacossa.imago sportfotodienst/ All Over Press

Seuraavat nähtiin kuitenkin vasta kahdeksan vuotta myöhemmin McLarenin siirryttyä Ron Dennisin johdettavaksi. Tiimistä tuli 1980-luvun mittaan ensin Porschen ja sittemmin Hondan moottoreilla F1-sarjan johtava talli usean vuoden ajaksi.

Yhtiökumppani Tyler Alexander muistaa McLarenin monipuolisena autourheilumiehenä. Tämä alkoi nuoresta asti rakentaa itse autojaan ja vei niitä eteenpäin tarmokkaalla työllä.

– Hän oli aika hyvä kisakuski ja erittäin hyvä testikuljettaja. Hänellä vain oli kaikki ne ominaisuudet, jotka olivat kiinnostavia seurata. Ajattelin, että on hyvä jäädä hengaamaan viereen ja seuraamaan, mitä tapahtuu, Alexander hymyili.

Alexander toimi McLarenin palveluksessa vuoteen 1983, mutta palasi vielä takaisin vuonna 1989 tehden vielä liki kahden vuosikymmenen elämäntyön yhtiössä, joka saavutti mestaruuksia niin Alain Prostin, Ayrton Sennan, Mika Häkkisen kuin Lewis Hamiltoninkin kanssa. Välissä hän pyöritti saman brändin alla edelleen toimivaa IndyCar-tallia.

McLarenin perintö näkyy myös vuonna 1985 aloittaneessa urheiluautotehtaassa.

Juttua korjattu klo 10.21: McLaren oli parhaalla F1-kaudellaan toinen kaudella 1960. Ensimmäinen kolmossija tuli vuonna 1962, ei 1961.

Lisää aiheesta:

Frank Williams oli F1-sarjan viimeisiä yksinyrittäjiä – aika ajoi lopulta ohi juuri tästä syystäFormula ykkösten kalmansirkus teki tuhoja 1970-luvulla – suomalaisten vävy oli yksi uhreistaVuosi sitten kuollut Niki Lauda koki aikanaan saman kohtalon kuin Sebastian Vettel – monen muunkin mestarin sukset menivät ristiin Maranellossa: "Koin, että minua ei kohdeltu oikein"F1-mestarin karmea onnettomuus havahdutti kuskit ja aloitti merkittävän muutoksen lajissa – ”Jos se voi tapahtua hänelle, mitkä mahdollisuudet meillä muilla on?”Kaljamerkiltä ikävä yllätys – F1-legenda soitti Keke Rosbergille masentavan puhelun Mika Häkkisen suuruus tuli esiin kovassa paikassa – "Olen ajanut tätä autoa sata kertaa enemmän kuin Senna, ei minulla ole hätää"
F1McLarenMcLarenF1-historiaUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ke10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • ke10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • ti17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • ti11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"