Fordin sähkö-Mustang myy kuin häkä, mikäli tällainen ilmaus sallitaan – "Harkittu veto"

Mustang Mach-E – Fordin ensimmäinen täyssähköauto 5:03
Tältä näyttää Fordin ensimmäinen sähköauto eli Mustang Mach-E.

Ford Mustang Mach-E:n tuotanto käynnistyy syksyllä Meksikossa. Suomeen ensimmäiset yksilöt saapuvat vielä tämän vuoden puolella.

Ford on valmistanut Mustangia uskollisesti 55 vuotta. Nyt se säikyttää vannoutuneita fanejaan täyssähköisellä ja urheilullisella Mustang Mach-E -katumaasturilla.

– Mach-E oli harkittu veto. Se ilmestyy oikeaan aikaan hyviin kysyntänäkymiin. Uskomme tähän vahvasti, sanoi Fordin Euroopan­toimintojen johtaja Stuart Rowley uutuuden esittelyssä Lontoossa.

– Innokas suunnittelutiimi synnytti uniikin, tunteita herättävän ja sopuhintaisen auton, Rowley hehkutti.

Mustang Mach-E muistuttaa legendaa vain vähän. Siitä tulee mieleen tänä vuonna ilmestyvä Tesla Model Y, jonka lisäksi kilpailijoita ovat erityisesti Audi e-Tron, Jaguar I-Pace ja Mercedes-Benz EQC.

10 miljardin sähköpanostukset

Uutuus osuu keskelle Fordin talousvaikeuksia. Tammikuussa merkin myynti putosi Euroopassa joulukuusta 19 prosenttia.

Ford on noussut Euroopassa tappioista plussalle, mutta tekemistä riittää yhä. Ford parantaa talouttaan saneerauksilla ja lisäämällä sähköistystä.

– Tänä vuonna tähtäämme Euroopassa kuuden prosentin ebitiin, jonka kyllä saavutamme, Rowley vakuutti.

– Sähköistyksellä on siinä tärkeä rooli. Vuoden 2021 loppuun mennessä meiltä ilmestyy 18 uutta sähkömallia, joukossa useita hyötyajoneuvoja.

Ford investoi sähköautoihin kolmessa vuodessa kymmenen miljardia euroa. Sillä suunnitellaan muun muassa Transitia ja muita malleja, joihin käy Mach-E:n akusto.

Rowley odottaa, että autoteollisuus saa brexitiin helpotuksia. Muuten Fordin 13 prosentin markkinaosuus Britanniassa on vaarassa.

Kauppa on käynyt

Mach-E:n tuotanto käynnistyy elo–syyskuussa Fordin tehtaalla Meksikossa. Vuodessa niitä tehdään 50 000 kappaletta.

Fordin iloksi uutuuden tilauslistat ovat jo täynnä. Auto viedään käsistä. Yli 80 prosenttia on valinnut pitemmän toimintamatkan ja yli puolet nelivedon. Ensimmäiset autot menevät Hollantiin, Norjaan ja Saksaan.

Suomeen nelivedot saapuvat vuoden lopulla, ja keväällä tulevat takavetoiset. Pienellä akulla varustettu neliveto maksaa 57 872 ja suuremmalla 71 726 euroa. Takavetoisen saa 49 980 eurolla, suuremmalla akulla 58 375 eurolla.

Malliston huipulle ilmestyy kesällä 465 hevosvoiman GT-versio.

Lue myös:

    Uusimmat