Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Fordin ensimmäinen sähköauto on sisältä kuin Tesla – tältä näyttää Mustang Mach-E

5:03Mustang Mach-E – Fordin ensimmäinen täyssähköautoTällainen on Fordin ensimmäinen täyssähköauto Mustang Mach-E.Ford
Julkaistu 18.11.2019 17:54

Ville Järveläinen

Ford laajentaa Mustang-mallistoaan ensimmäistä kertaa 55 vuoteen. Legendaarinen ponitunnus nähdään täyssähköisen Mustang Mach-E -katumaasturin keulalla. Auto saapuu Suomeen vuoden 2020 lopulla.

– Henry Ford kertoi kaikkien aikojen ensimmäisessä Detroitin autonäyttelyssä, työskentelevänsä jonkin sellaisen asian parissa, joka iskisi kuin monihaarainen salama, sanoo Fordin hallituksen puheenjohtaja Bill Ford.

Tämä asia oli Ford Model-T eli tuttavallisemmin T-Ford. Ford näkee uudessa Mustang Mach-E:ssä paljon samaa kuin autojen teollisen valmistuksen uranuurtajana pidetyssä T-mallissa – siksi onkin erikoista, ettei Ford päättänyt ristiä autoa hallussaan olevalla Model E -nimellä.

Jopa 600 kilometriä latauksella

Mustang Mach-E:n saapuessa markkinoille loppuvuodesta 2020, siihen on saatavissa kaksi akkukokoa, 76 kWh sekä 100 kWh. Auton saa taka- tai nelivetoisena, ja voimanlähteenä toimivat kestomagneettimoottorit.

Pidemmän toimintasäteen akustolla varustetun takavetoisen Mustang Mach-E -mallin sähköisen ajon toimintamatka on jopa 600 kilometriä uuden WLTP-mittausprosessin mukaisesti. Lippulaivamalli on nelivetoinen.

Mustang Mach-E:n akusto on sijoitettu kilpailijoiden tapaan auton alustaan matkustamon alle.

– Akkuteknologian kehittyminen oli kriittistä, jotta pystyimme tuottamaan Mustang Mach-E:n, toteaa Euroopan-Fordin sähköautoista vastaava johtaja .

Ulrich Koesters

Euroopassa tarjolle on tulossa myös tehokkaampi ja vääntävämpi GT-malli.

Auton ajotilat – Whisper, Engage ja Unbridled – tarjoavat Fordin mukaan "hienosäädettyä ajodynamiikkaa paketoituna yksilöllisesti aistittavaksi elämykseksi". Ominaisuuksiin kuuluu kullekin ajotilalle ominainen reagointi, kuten urheilullisempi ohjaus, valaistus, yksilöllinen äänimaailma ja ajotapaan säätyvä mittariston näkymä. 

Oppiva tietoviihdejärjestelmä

Mustang Mach-E:ssä nähdään ensimmäistä kertaa uuden sukupolven SYNC-tietoviihdejärjestelmä, joka oppii nopeasti koneoppimisen avulla kuljettajan mieltymykset.

Järjestelmä voi ehdottaa esimerkiksi salille menoa huomattuaan, että kuljettajalla on tapana treenata maanantaisin. Tai pyytää soittamaan kotiin, jos kuljettaja tekee niin aina työpäivän jälkeen.

Uuden järjestelmän valtavan 15,5-tuumaisen näytön ja pelkistetyn käyttöliittymän ansiosta siinä ei ole Fordin mukaan monimutkaisia valikoita. Käyttöliittymää hallitaan älypuhelimista tutuilla kosketus-, pyyhkäisy- ja nipistystoiminnoilla. Pelkistetty ohjaamo valtavine näyttöineen tuo vahvasti mieleen Teslan.

Järjestelmä on myös langattomasti yhteensopiva älypuhelimiin ja mobiililaitteisiin saatavien sovellusten, kuten Applen CarPlayn, Android Auton ja AppLinkin kanssa.

Mustang Mach-E kykenee vastaanottamaan suuriakin järjestelmäpäivityksiä verkon yli Teslojen tapaan.

Mustangin muotoja

Aidosta ja oikeasta Mustangista tuttuja piirteitä ovat muun muassa pitkä ja voimakkaasti muotoiltu konepelti, aggressiiviset ajovalot sekä kolmeriviset takavalot.

Mustang Mach-E:n "konepellin" alta löytyy tavaratila, jonka pohjassa on uuden Puma-mallin tapaan tulppa. Tavaratilan tilavuus on 100 litraa, ja siinä voi kokonsa puolesta säilyttää esimerkiksi lentolaukkua. Ja koska sen pystyy huuhtelemaan ja tyhjentämään, siellä voi säilyttää esimerkiksi märkiä tai mutaisia urheiluvaatteita, vaelluskenkiä tai rantavarusteita.

Takakontti on 402-litrainen penkit normaaliasennossa. Ne laskettuna tavaratila kasvaa 1 420 litraan.

Ford kertoo, että sähköautojen omistajat lataavat autonsa 80-prosenttisesti kotona. Ford tuokin tarjolle seinälatauslaitteen, joka tuottaa jopa viisi kertaa enemmän lataustehoa kuin tyypillinen kotipistorasia, minkä ansiosta asiakkaat voivat ladata keskimäärin noin 51 kilometrin toimintasäteen tunnissa mitattuna laajemman toimintasäteen akulla varustetulla takavetoisella mallilla. Auton mukana tulevalla kotilatauskaapelilla voi ladata keskimäärin 35 kilometrin toimintasäteen tunnissa normaalista kotipistorasiasta.

Navigointijärjestelmä tunnistaa ajantasaisesti matkan varrella olevat julkiset latausasemat ja neuvoo kuljettajia lataamaan autonsa sopivimmassa paikassa kunkin ajomatkan aikana.

Autoon voi ladata korkeatehoisilla pikalatausasemilla kymmenessä minuutissa jopa 93 kilometriä toimintasädettä 150 kW huippulatausteholla. Vakiotoimintasäteen omaavan Mustang Mach E:n odotetaan latautuvan 10 prosentin lataustilasta 80 prosentin lataustilaan noin 38 minuutissa ladattaessa tehokkailla pikalatausasemalla.

Tekniikan Maailman tietojen mukaan pieniakkuisen takavetomallin lähtöhinta Suomessa on 49 980 euroa. Isommalla akulla hinta pomppaa 58 375 euroon. Nelivetomallien hinnat ovat 57 872 ja 71 726 euroa.

Lähde: Ford

Lue myös: Kun mikään ei ole enää pyhää – Fordin ensimmäisen sähköauton nimi meni tunteisiin: Paljon parempikin olisi ollut tarjolla

Lisää aiheesta:

"Ensimmäinen edullinen sähköauto Euroopasta" julki – hinta jopa alle 20 000 euron haamurajanKatso kuvat hurmaavasta vauhtipedosta – sporttimerkin ensimmäinen täyssähkö on pian myös SuomessaHyundain uusi Ioniq 5 osaa toimia virtalähteenä kaikenlaisille sähköhärveleille – katolle saa aurinkopaneelit ja vetokykyäkin löytyyTeslan esikoinen sai ison päivityksen: Ratti kuin toisesta maailmasta – näinköhän menee läpi EU:ssa?Tällä pikkumaasturilla singahdat suoraan EU-pamppujen suosioon: "Vaikutelma luokkaa isommasta autosta"Renaultin sähköauto tulee Suomeen – hinta ei hirvitä!
SähköautotFordAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö

  • 3.10.10:52
    Tulipalot

    Sähköautoihin liittyy huonosti tunnettu paloriski

  • 3.10.10:25
    Kerava

    Keravan Prisma suljettu sähköautopalon vuoksi – tämä tilanteesta nyt tiedetään

  • 27.9.15:56
    Auton verot

    Kilometrimaksu autoveron tilalle? Oikeudenmukaisuus huolettaa autoilijoita: "Hirveä lovi tilipussiin"