Miten Ford aikoo myydä sähköautoaan amerikkalaisille, jos myyjätkin ovat siitä näin pihalla? "Sitä ei voi ladata kotona"

5:03
Fordin ensimmäinen sähköauto on nimeltään Mustang Mach-E.

Fordin ensimmäisen sähköauton ennakkovarauksia ryhdyttiin ottamaan vastaan kuukausi sitten. Autoa on varattu Fordin mukaan kiitettävän paljon, mutta nähtäväksi jää, miten Mustang Mach-E:tä saadaan kaupattua sähköautoista vähemmän tietäville tai innostuneille asiakkaille. Kolme viikkoa auton ennakkovarausten käynnistymisen jälkeen tehdyt pistokokeet Ford-liikkeisiin ovat nimittäin kiusallista kuunneltavaa.

Sähköautoista ja -autoilusta uutisoiva EVBite-blogi teki hiljattain mielenkiintoisen kokeen selvittääkseen, miten hyvin yhdysvaltalaisissa Ford-liikkeissä ollaan perillä ensi vuonna myyntiin tulevasta Mustang Mach-E -sähköautosta.

Alle 50 000 euron auto Suomessa

Kuukausi sitten esitelty Ford Mustang Mach-E on teknisiltä ominaisuuksiltaan varsin pätevä sähköauto tarjoten jopa 600 kilometrin toimintamatkan täydellä latauksella.

Auton hinnat alkavat Suomessa karvan vajaasta 50 000 eurosta, mikäli ostajalle riittää 75 kWh:n akustolla varustettu takavetoinen malli. Mikäli pätäkkää on enemmänkin, löytyy malliston huipulta nelivetoinen malli 100 kWh:n akulla, mistä saa pulittaa hieman reilut 70 000 euroa.

Myyjien tiedoissa pahoja aukkoja

EVBite ryhtyi selvittämään, miten hyvin yhdysvaltalaiset Ford-myyjät tuntevat tuotteen, jota Ford itse pitää käänteentekevänä, ja soitti kaikkiaan 15:een myymälään. Tässä vaiheessa auto oli ollut varattavissa kolme viikkoa.

On toki syytä muistaa, että Fordilla on Yhdysvalloissa satoja liikkeitä, joten 15 myymälän otanta on siinä mielessä pieni.

Kävi ilmi, että videolla kuultavat myyjät olivat enimmäkseen aivan pihalla sekä sähköautojen toiminnasta yleisesti että jopa Mustang Mach-E:n koko olemassaolosta.

Puhelut tallennettiin myyjien luvalla, ja niistä koostettiin tämän jutun perästä löytyvä YouTube-video.

Yksi myyjistä totesi, ettei Fordin sähköautoa pysty lataamaan kotioloissa. Väärin. Toinen uskoi, että sitä voi ladata Teslan Supercharger-pikalatureilla. Tämäkin väärin. Eräs myyjä taas suositteli hankkimaan hybridin, koska sitä ei tarvitse erikseen ladata.

Vaikka Mustang Mach-E esiteltiinkin vasta kuukausi sitten, on Ford ottanut varauksia vastaan ensimmäisestä päivästä lähtien.

Kuten myös EVBite korostaa artikkelissaan, tulee Fordilla olemaan vaikeuksia myydä sähköautoja niitä vähän huonommin tunteville ostajille, mikäli myyjien tietotaito on puutteellista.

Katso video alta.

Lähde: EVBite

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja