Fiskarsin tulos putosi

Fiskars-konsernin ensimmäisen vuosineljänneksen tulos ennen veroja oli 10 miljoonaa euroa edellisvuotta pienempi eli 43 miljoonaa. Liikevaihto oli 217 miljoonaa euroa, joka on viisi prosenttia viimevuotista (229 miljoonaa) pienempi.

Kuluttajatuotteiden kysyntä on Yhdysvaltain markkinoilla ollut alkuvuonna laskussa ja useat vähittäismyyntiketjut ovat menestyneet odotettua heikommin. Tämä on heijastunut myös Fiskarsin tuotteiden menekkiin varsinkin puutarhatuotteiden kohdalla, jotka muodostavat lähes puolet alkuvuoden myynnistä, Fiskars kertoo osavuosikatsauksessaan.

Kuluttajatuotteiden liikevaihto oli edellisvuotista pienempi ja laski 206 miljoonaan euroon 221 miljoonasta. USA:ssa myynti laski 13 prosenttia. Euroopassa kuluttajatuotteiden myynti kasvoi viime vuonna ostetun Ebert-Gruppen ansiosta 14 prosenttia. Pohjois- ja Itä-Euroopan markkinat kehittyivät suotuisasti, sen sijaan Saksan ja Ison- Britannian myynti ei vastannut odotuksia, yhtiö kertoo.

Fiskars toteaa loppuvuoden myynnin ja tuloksen ennakoinnin olevan vaikeaa, koska USA:n markkinoiden taloudellista kehitystä ja kuluttajien ostokäyttäytymistä on vaikea arvioida erityisesti kesken konsernin päämyyntikautta. Toimintojen tehostamiseen ja kilpailukyvyn ylläpitämiseen tähtäävät toimenpiteet tulevat aiheuttamaan myös kertaluontoisia kustannuksia, yhtiö toteaa. Sijoitustoiminnan tuotot muodostavat merkittävän osan myös kuluvan vuoden Fiskarsin tuloksesta.
(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat