Finnairin Vehviläinen: Lentokiellot olivat turhia

Finnairin toimitusjohtajan Mika Vehviläisen mielestä suurin osa tuhkapilven takia Eurooppaan määrätyistä lentokielloista oli tarpeettomia.

- Kyllä tuhkassa on lennetty. Ilmahan ei koskaan ole täysin puhdasta. Kun mennään esimerkiksi aasialaisiin suurkaupunkeihin, ilmassa on aina erilaista pölyä ja tuhkaa ja lentokoneethan likaantuvat ihan normaalistikin, Vehviläinen sanoo MTV:n uutisten erikoishaastattelussa.

Hän myöntää, että päätökset tehtiin ilman varmaa tietoa ja sikäli toimenpide oli ymmärrettävä. Vehviläistä harmittaa, että viranomaiset vitkuttelivat lentokiellon poistamisessa ja syyttää siitä koordinaation puutetta.

Finnairille lentokielto merkitsi suoraan noin 20 miljoonan euron menetyksiä. Koko lentoala on laskenut pilven hinnaksi 1,5 miljardia euroa.

- Sitä rahaa ei voi paikata. Lentoliikenne on tuoretavarakauppaa: kun lento kerran on lähtenyt, istuinta ei voida enää uudestaan myydä, Vehviläinen sanoi.

Kuukausien korvausjonot

Finnair ja kuluttajavirasto ovat erimielisiä siitä, mitkä matkustajien menetykset lentoyhtiön kuuluu korvata. Kuluttajavirasto on kehottanut perimään Finnairilta kaikki majoitus- ja ateriakulut.

Finnairin toimitusjohtaja näkee asian toisin.

Vehviläisen mielestä lentoyhtiön korvausvelvollisuus koskee tilannetta, jossa matkustaja myöhästyy jatkolennolta sen takia, että aiempi lento on myöhässä. Silloin yhtiön on järjestettävä korvaava lento mahdollisimman pian ja jos se ei onnistu saman päivän aikana, yhtiö järjestää majoituksen hotellissa.

- Nyt meillä ei ollut mitään kykyä viedä matkustajaa eteenpäin, jolloin korvaavaa tuotetta ei ole. Missä tahansa muussakin liiketoimessa asiakkaalla on kaksi perusoikeutta: saada rahansa takaisin tai saada uusi tuote tilalle. Nyt kun meillä ei ollut kykyä tehdä toista tuotetta tilalle, ainoaksi mahdolliseksi korvaukseksi jää silloin saada rahat takaisin lentolipuista.

Vehviläisen mukaan korvausten käsittely on ruuhkauttanut resursseja.

- Ihan oikeutettuja vaatimuksia tulee tuhansia ja meidän kykymme prosessoida niitä nopeasti on rajallinen. Joidenkin näiden kohdallla tulee varmaankin kestämään kuukausia ennen kuin me voimme palata asiaan.

Lentäjiä lomautettuna

Finnair on vähentänyt kapasiteettia samassa suhteessa kuin lentojen kysyntä on laskenut taantumassa. Esimerkiksi kotimaan lennoista on karsittu toistakymmentä prosenttia, lomalennoista jopa kolmannes.

Toimitusjohtaja Vehviläisen mukaan henkilöstöä on tilanteen vuoksi lomautettuna. Myös lentäjiä on joutunut pakkolomalle, vaikka he viime syksynä neuvottelivat itselleen vuoden irtisanomissuojan.

- Irtisanomissuoja sallii lomautukset. Eihän se koskaan mukava asia ole mutta kuitenkin sekä yhtiön että henkilökunnan kannalta parempi ratkaisu. Takaamme kuitenkin pitkällä tähtäimellä työpaikat. Jos ja kun tämä liikenne lähtee taas nousuun, tarvitsemme toivottavasti koko henkilökunnan takaisin töihin, Vehviläinen sanoo.

Lentäjien irtisanomissuoja kestää tämän vuoden lopulle.

- Toivomme, että markkinatilanne on siinä vaiheessa piristynyt niin paljon, että näkymä on meille kaikille positiivinen.

Katso Markus Pirttijoen juttu

Lue myös:

    Uusimmat