Finnairin tulos odotetusti tappiollinen

Finnairin vuoden 2003 tulos rahoituserien jälkeen putosi 54,4 miljoonasta eurosta 21,7 miljoonan tappiolle.

Finnair

Finnair-konsernin liikevaihto laski viime vuonna 6,4 prosenttia 1557,6 miljoonaan euroon. Viime vuoden tulos rahoituserien jälkeen oli 21,7 miljoonaa euroa tappiollinen, kun vuoden takainen tulos oli 54,4 miljoonaa euroa voitollinen. Rahoitusasema säilyi vahvana. Kuluvan vuoden tuloskehityksestä yhtiö odottaa selvästi viimevuotista parempaa.

- Takanamme on vaikea vuosi ja tuloksemme painui viimekeväisen arviomme mukaisesti tappiolle. Alkuvuoden pilasivat Irakin sota ja sars-epidemia, syksyn haasteet syntyivät kiihkeästä hintakilpailusta, Finnairin pääjohtaja Keijo Suila sanoo.

- Finnairin reittiliikenteen kysyntä on ensimmäisen neljänneksen aikana voimakkaassa kasvussa. Markkinatilanne jatkuu kireänä, minkä vuoksi keskimääräinen hintataso laskee edelleen merkittävästi. Koko vuoden tuloksen arvioidaan paranevan selvästi edellisestä vuodesta ja olevan voitollinen.

Tulos rahoituserien jälkeen ilman 22,1 miljoonan euron myyntivoittoja oli 43,8 miljoonaa euroa tappiollinen. Tulos osaketta kohden oli -0,08 euroa. Yhtiön hallitus esittää maksettavaksi 0,10 euron suuruisen osingon.

Keskihinta ja yksikkökustannukset laskivat

Koko liikenteen yksikkötuotot laskivat yhdeksän prosenttia. Neljännen vuosineljänneksen aikana koko liikenteen yksikkötuottojen lasku oli 15 prosenttia. Tämä johtui ensisijaisesti hintatason laskusta, liikematkustusluokan kysynnän vähenemisestä, dollarin heikkenemisestä ja syyskuussa toteutetusta hintauudistuksesta.

Myös toimintakulut laskivat tilivuoden aikana runsaat kaksi prosenttia ja lentotoiminnan yksikkökustannukset hieman yli seitsemän prosenttia. Vuoden viimeisen neljänneksen aikana toimintakulut laskivat lähes neljä prosenttia ja lentotoiminnan yksikkökustannukset miltei 13 prosenttia.

Suomen markkinoille ilmaantui uusia kilpailijoita entisten rinnalle. Ylikapasiteetti lisäsi hintakilpailua ennennäkemättömällä tavalla.

-Lentoliikenteen runsas ylikapasiteetti kuumensi markkinoita ennennäkemättömällä tavalla, ja tuossa tilanteessa monet hukkasivat talouden aapisensa. Jos käyttöasteet ja keskihinnat ovat surkeat ja jäävät kauas kannattavuusrajan alapuolelle, kestävän liiketoiminnan edellytyksiä ei ole. On selvää, että näin ei voi jatkua pitkään. Voittajia ovat ne, joilla on kilpailukykyinen kustannustaso, taloudellinen kestävyys sekä laatu kunnossa, pääjohtaja Suila toteaa.

Kustannusleikkaukset varmistavat taloudellisen terveyden

Keväällä 2003 aloitettu 160 miljoonan euron säästö- ja toiminnan tehostamisohjelma on kokonaisuutena edennyt tavoitteiden mukaisesti. Vuoden 2003 aikana säästöistä toteutui noin kolmannes. Säästöohjelman tavoitteena on laskea yksikkökustannuksia vähintään 15 prosenttia vuosien 2003-2005 aikana.

- Kustannusleikkauksista huolimatta olemme säilyttäneet asemamme laadullisesti Euroopan parhaimpien lentoyhtiöiden joukossa. Finnair oli viime vuonna jälleen kerran Euroopan täsmällisin lentoyhtiö.

Finnairin rahoitusasema on vahva. Yhtiö on nettovelaton yhtiö ja omavaraisuusaste on yli 44 prosenttia. 29 Airbus A320 lentokoneperheen hankintaohjelma saadaan päätökseen vuonna 2004 aikana, jolloin puolet laivastosta on uudistettu viiden vuoden aikana, yhtiö kertoo tiedotteessaan.

Kuluvana vuonna selvä tulosparannus

Syksyllä vahvaan nousuun kääntyneen kasvun arvioidaan jatkuvan edelleen alkuvuonna. Finnair-konsernin lentoyhtiöiden - Finnairin, Aero Airlinesin ja Nordic Airlinkin tarjonnan arvioidaan kasvavan alkuvuonna yli 15 prosenttia.

- Vahvan talouden ja kilpailukykyisen toiminnan ja palvelun laadun sekä aiempaa monipuolisempien kasvunäkymien vuoksi katson alkanutta vuotta luottavaisena, Suila toteaa.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat