Finnairin säästöneuvottelut lentoemäntien kanssa karille

Finnairin säästöneuvottelut Suomen lentoemäntä- ja stuerttiyhdistyksen SLSY:n kanssa ovat karahtaneet karille.

Ratkaisuja haetaan nyt yt-neuvotteluissa, jotka saadaan päätökseen aikaisintaan toukokuun puolivälissä. Ne voivat johtaa jopa 540 matkustamohenkilökuntaan kuuluvan ulkoistukseen ja 140 hengen irtisanomiseen hallinnosta ja tukitoimista.

Ilmailualan unioni IAU ja Finnair saavuttivat IAU:n mukaan illalla tekniikan alan säästöistä yhteisen näkemyksen, jota esitetään Finnairin johdolle. Ammattiliitto Pron ja Finnairin tekniikan henkilöstön säästöneuvottelujen etenemisestä ei ole saatu tietoa. Pron toimihenkilöiden kanssa neuvottelut loppuivat aiemmin tuloksetta.

Viime syksyn tes-ratkaisuun liittyneiden säästöneuvottelujen takaraja oli maanantaina. Niiden kanssa päällekkäin on käyty yt-neuvotteluja, jotka alkoivat huhtikuun alussa.

Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo sanoi tiedotteessa olevansa äärimmäisen pettynyt siihen, ettei sopua SLSY:n kanssa syntynyt. Näkemykset olivat Vauramon mukaan kaukana toisistaan: Finnair tavoitteli 18 miljoonan euron säästöjä, kun SLSY:n ehdotus oli 7,5 miljoonaa.

Finnair tarjosi SLSY:n, IAU:n ja Pron jäsenille kahden vuoden irtisanomissuojaa, jos he olisivat suostuneet työnantajan esittämiin säästöihin. 

SLSY: Säästötavoite epärealistinen

Neuvottelujen kariutumiseen petyttiin myös SLSY:ssä. 

-Työnantaja ei suostunut joustamaan tuosta 18 miljoonan euron tavoitteesta, joka meidän mielestämme oli kohtuuton ja epärealistinen, sopimussihteeri Anu Hietala sanoo. Työntekijät tekivät hänen mukaansa uusia säästöesityksiä loppumetreille asti, mutta edes niiden laskutavasta ei löytynyt yhteistä näkemystä.

Tappiolla räpiköivä Finnair hakee nyt säästöjä laajemmasta alihankinnan käytöstä. Yhtiö kaavailee ulkoistavansa korkeintaan kolmen kaukoliikennereitin matkustamohenkilöstön jo tänä vuonna. Lähivuosina suunnitelmissa on yli kymmenen reitin ulkoistukset. Finnairin palveluksessa on nyt Suomessa yhteensä noin 1500 lentoemäntää ja stuerttia, joista ulkoistus uhkaa joka kolmatta.

Finnair tutkii myös mahdollisuutta perustaa Suomeen tytäryhtiö, joka tuottaisi matkustamopalveluita.  

Lue myös:

    Uusimmat