Finnair on joutunut kiertämään Siperian Japanin-lennoilla aiemminkin

Venäjän uhkailema eurooppalaislentojen kielto Siperian yli tuo monelle lentoharrastajalle muistoja menneestä. Kun Finnair aloitti ensimmäisenä eurooppalaisyhtiönä välilaskuttomat lennot Tokioon huhtikuussa 1983, ei reitti suinkaan kulkenut Siperian läpi.

Reitti kulki sen sijaan Pohjoisnavan alueella Venäjän ilmatilan pohjoispuolella. Matkan pituus kasvoi 3200 kilometrillä ja lento kesti 13,5 tuntia. Insinöörien älynväläys takasi kuitenkin Finnairille kilpailuedun. Välilaskulta esimerkiksi Alaskassa vältyttiin, kun DC-10-koneisiin asennettiin lisäpolttoainetankit.

Oikeus lentää suoraan Tokioon Siperian yli tuli toukokuun lopulla 1991, Neuvostoliiton natistessa liitoksissaan. Yhdensuuntaisen lennon aika lyheni kolmella tunnilla.

Finnairin ensimmäinen suora lentokohde Aasiaan oli Bangkok marraskuussa 1976. Sittemmin yhtiö on kasvattanut Aasian-kohteidensa määrän 15:ään, joista mahdollinen Siperian ylilentokielto haittaisi Tokion lisäksi ainakin Japanin Nagoyan, Osakan, Kiinan Chiogqingin, Pekingin, Shanghain, Xi’anin ja Etelä-Korean Soulin lentoja.

Lue myös:

    Uusimmat