Finnair korvaa lennot - ei muita menetyksiä

Finnair selvittelee loppuviikon lentolakon seurauksia. Lentomatkustajilta tulee yleensä jonkin verran korvaushakemuksia, jotka koskevat lennon menetyksestä aiheutuneita kuluja.

Finnair korvaa matkustajille lakon aikaiset lennot ja niiden uudelleenjärjestelyt, mutta muita korvauksia matkustaja ei yhtiöltä saa. Matkustajan on siis turha hakea korvauksia esimerkiksi lakon vuoksi menetetyistä työpäivistä tai pitämättä jääneistä liikeneuvotteluista.

- Lain edessä olemme huolenpito- emme korvausvelvollisia, sanoo osastonjohtaja Lassi Rönkkönen Finnairin asiakaspalveluista.

- Ensisijainen korvaus on uudelleenreititys. Jos asiakas on itse ostanut uuden lipun tilalle, korvaamme käyttämättä jääneet Finnairin liput, Rönkkönen sanoo.

Korvauksia saa myös esimerkiksi siitä, jos uudelleenreitityslennolla istumapaikka on muuttunut bisnesluokasta turistiluokan paikaksi.

- Osa myös niinsanotusti voittaa, eli on saanut istumapaikan paremmasta luokasta kuin mihin sen alunperin osti, Rönkkönen kertoo.

Uudelleenreititys on yhä voimassa

Finnairin on tarkoitus palata perjantaihin mennessä normaalijärjestelyihin.

Siihen saakka Finnair toivoo, että matkustajat käyttäisivät uudelleenreitityksen mukaisia lentoja. Edelleen noin 20:llä tuhannella matkustajalla on lippu, joka on lakon aikana uudelleenreititetty. Nämä liput pitäisi nyt käyttää, eikä niitä pitäisi yrittää vaihtaa alkuperäiseen lentosuunnitelmaan.

- Mikään asiakaspalvelujärjestelmä ei kestä sitä, että jokainen uudelleenreitityksen saanut soittaa nyt ja haluaa vaihtaa lennot takaisin alkuperäisiin, Rönkkönen sanoo.

Ne, jotka eivät vielä ole ehtineet sopia uudelleenreitityksestä voivat matkustaa alkuperäisellä lennolla, mikäli se lennetään.

Finnairin liikenne normalisoituu viikonlopuksi - katso Tarja Hakulisen juttu

Finnairin imago vaarassa Aasian-liikenteessä - katso Petri Sarasteen raportti Pekingistä

Lue myös:

    Uusimmat