Finnair pohti mahdollisuutta avata kaukoreittejä niin, että niihin olisi lennetty Helsingin sijasta muualta Euroopasta. Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT pani vastaan.
Finnair lentää tällä hetkellä vain noin 15 prosentilla kapasiteetistaan, ja henkilöstöstä noin 3 000 on lomautettuna. Kassavirran saamiseksi ja henkilöstön työllistämiseksi yhtiö kartoitti mahdollisuutta avata joitain kaukoreittejä niin, että niihin lennettäisiin muualta Euroopasta Helsingin sijasta.
Finnair ei kerro, mitä nämä lennot tarkalleen olisivat olleet, mutta niitä olisi lennetty tulevalla talvikaudella.
Suomen varsin tiukat matkustusrajoitukset vaikuttavat lentojen kysyntään.
– Olemme siksi kartoittaneet mitä mahdollisuuksia muualla olisi. Nämä lennot olisivat tulleet Helsingistä lennettävien lentojen päälle, ja siten työllistäneet lisää työntekijöitämme, ja toki tuoneet meille kaivattua kassavirtaa, sanoo Finnairin viestintäjohtaja Päivyt Tallqvist.
Finnairin työehtosopimukset lähtevät siitä, että lennot lennetään Helsingistä. Niiden toteuttaminen toisesta Euroopan kaupungista käsin olisi edellyttänyt määräaikaisia joustoja tiettyihin työehtosopimuksen kohtiin, jotta lennot olisi ollut mahdollista operoida ilman merkittäviä lisäkustannuksia.
– Tällaisten lentojen kannattava operointi olisi edellyttänyt määräaikaisia joustoja lentäjien ja matkustamohenkilöstön voimassa oleviin työehtosopimuksiin, joissa pitkille lennoille on määritelty lisäkustannuksia. Lentäjien kanssa joustoista päästiin sopimukseen, mutta AKT valitettavasti hylkäsi matkustamohenkilöstöä koskeneen ehdotuksen sopia määräaikaisista joustoista paikallisesti, Tallqvist kertoo.
