Finavia suunnittelee poikkeusjärjestelyjä – henkilökunta vastaisi itse omista turvatarkastuksistaan

Finavia suunnittelee palkkalistoillaan olevien lentoasemien turvatarkastajien tekevän jatkossa oman työnsä ohessa myös halpalentoyhtiöiden maahuolintapalvelut.

Turvatarkastajien tehtäviin kuuluvat tällä hetkellä matkustajien turvatarkastuksen lisäksi matkatavaroiden sekä lentoyhtiöiden ja lentokenttien henkilöstön turvatarkastukset. Maahuolintapalveluja ovat muun muassa matkatavaran ja rahdin lastaaminen ja purkaminen lentokoneista, lentokoneiden siirrot matkustajasilloilta sekä lähettäminen.

Käytännössä toimintojen yhdistäminen johtaisi tilanteeseen, jossa halpalentoyhtiöiden maahuolintapalveluista vastaava henkilökunta vastaisi itse myös omista turvatarkastuksistaan, lentoyhtiöiden henkilöstön turvatarkastuksista sekä käsittelemiensä matkatavaroiden ja rahdin turvatarkastuksista.

Suunnitelmat ilmailulain vastaisia?

Finavia on kertonut halpalentoyhtiöiden olleen aloitteellinen uuden ”kustannustehokkaan” toimintamallin järjestämiseksi. Asia on noussut esiin Finavian ja IAU:n välisissä neuvotteluissa, joissa on yritetty ratkaista kiistaa Finaviassa noudatettavista työehdoista.

IAU pitää Finavian suunnitelmia ilmailulain vastaisina ja myös turvallisuuden kannalta arveluttavina. Asiassa olisi lisäksi syytä selvittää jääviyskysymyksiä. 

Osa Finavian johtoryhmän jäsenistä on turvatarkastuksiin liittyen sekä ostajan että myyjän asemassa samaan aikaan, kun heidän palkkauksensa perustuu kiinteään kuukausipalkan lisäksi taloudelliseen tulokseen sidottuun tulospalkkaukseen.

 

Lue myös:

    Uusimmat