Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Facebookista irtisanoutunut ex-johtaja Randi Zuckerberg MTV:lle: "On menty jo liian pitkälle, kun puhutaan ihmisten yksityisyydestä"

10:50MTV paikalla huippubusiness-tapahtumassa – mediapersoona Randi Zuckerberg harvinaisessa haastattelussa
Julkaistu 10.10.2019 15:11
Toimittajan kuva

Mirja Kivimäki

mirja.kivimaki@mtv.fi

MirjaKivimaki

Sosiaalisen median bisnespioneeri Randi Zuckerberg uskoo, että ”heiluri on heilahtanut jo liian kauas toiseen ääripäähän” kun puhutaan ihmisten yksityisyydestä. Facebook-käyttäjät eivät enää uskalla ladata esimerkiksi perhekuviaan palveluun vaarojen ja urkinnan pelossa.

Zuckerberg myös uskoo että tulevaisuudessa odottaa pirstaloitunut ja usein maksullinen some-maailma.

Randi Zuckerberg tunnetaan erityisesti Facebook-yhtiöstä, jossa hän on toiminut yhtiön johdossa yhdessä veljensä Mark Zuckerbergin kanssa.

Randi Zuckerberg vaikutti yhtiön markkinointijohtajana vuosina 2004–2011. Sen jälkeen hän irtisanoutui yhtiöstä ja perusti oman Zuckerberg Media -nimisen yhtiön.

Facebookin menestyksen avain olivat henkilötiedot

– Emme olisi silloin osanneet kuvitella kuinka valtavaa siitä tulee! Kun lähdin Piilaaksoon yhdessä veljeni (Mark Zuckenbergin) kanssa, kohtasimme valtavasti kilpailua todella isoilta yhtiöiltä. En olisi kuitenkaan voinut arvata, että sosiaalisesta mediasta tulee kohta asia, jota miljardit ihmiset käyttävät ympäri maailmaa, Zuckerberg muistelee.

Mikä teki juuri Facebookista yhtiön joka kovan kilpailun vuosina päihitti muut kilpailijansa ja kasvoi jättiläiseksi? Zuckerberg näkee syyksi käyttäjien oikeat nimet ja identiteetin varmistamisen.

– Siinä oli parikin tekijää: Ensimmäinen on se, että keskityimme tekemään vain pari asiaa todella hyvin sen sijaan, että yrittäisimme tehdä ihan kaikkea. Se on mielestäni ylipäätään hyvä ohje bisnekselle. On aina parempi olla erinomainen yhdessä asiassa kuin yrittää miellyttää kaikkia, Zuckerberg toteaa MTV:n haastattelussa.

– Toinen asia on se, että halusimme käyttäjien käyttävän oikeita nimiään ja identiteettejään. Tiedän, että se tänään kuulostaa itsestäänselvyydeltä, mutta 2004 kukaan ei käyttänyt oikeaa nimeään netissä. Ihmisillä oli pseudonyymejä ja hahmoja, joina he esiintyivät. Halusimme ihmisten vahvistavan henkilöllisyytensä henkilötiedoin tai sähköpostein. Kun se tehtiin, ihmisten suhtautuminen muuttui. He alkoivat luottaa Facebookiin. Se todella käänsi pelin eduksemme, Zuckerberg jatkaa.

– Tässä sitä nyt sitten ollaan, vuosikymmen myöhemmin: Voit tilata itsellesi tuntemattoman yksityisen ihmisen auton, voit varata itsellesi netistä jonkun tuntemattoman ihmisen makuuhuoneen tai koko talon. Se kaikki johtuu siitä että oikeat nimet ja henkilöllisyydet tuotiin nettiin.

Yksityisyyden tavoittelu on mennyt liiankin pitkälle

Moni on huomannut että sosiaalisen median kaupallisuus on lisääntynyt ja samalla henkilökohtaisuus vähentynyt. Käyttäjät ovat yhä varovaisempia yksityisen tilansa julkistamisessa, harva julkaisee esimerkiksi lastensa uimarantakuvia enää somessa.

Randi Zuckerbergin mukaan kehitys on heilahtanut ääripäästä toiseen.

– Olen todellakin sitä mieltä, että heiluri on jo heilahtanut liian pitkälle. Kun aloitimme, kukaan ei käyttänyt oikeaa nimeään, kaikilla oli salanimi. Se on mielestäni ikävää. Olen itse äiti, ja kun ajattelen että joku piiloutuu salanimen taakse, riskinä on kiusaamista, vihapuhetta ja niin pois päin. Kun käytät oikeaa nimeäsi, olet varovaisempi sanojesi ja tekojesi suhteen, Zuckerberg pohtii.

– Kehitys lähti siitä ensin menemään oikeaan suuntaan, mutta nyt ollaankin jo tilanteessa, jossa some-tilan valtaavat brändit, markkinointi ja isojen firmojen hallitsema data. Ehkä meidän pitää palata vähän taaksepäin ja etsiä oikea tasapaino sen suhteen, mikä on oikea määrä tietoa jonka voi tallettaa ja jakaa muille, mutta niin että luottamus säilyy.

Zuckerberg uskoo myös, että sosiaalisen median tulonmuodostus ja käyttäjien käyttäjäkokemus tulee lähivuosina muuttumaan merkittävästi. Videolla hän kertoo myös mitä ajattelee muunkin median murroksesta ja siitä, miten media-alan rahat tienataan tulevaisuudessa.  

Lisää aiheesta:

Elon Musk korvasi Twitterin elintärkeän osaston tekoälyllä – saattaa nyt kostautua pahemman kerran: "Villi länsi"Facebookia syytetään lasten ja nuorten vahingoittamisesta – Näin somejätti yrittää hallita tilannettaLeonard oli mukana keksimässä nettiä – uskoo nyt keksintönsä olevan "pielessä"Facebook yrittää estää itsemurhia, mutta millä hinnalla? Asiantuntijat penäävät vastuuta: "Ongelma on, että Facebook on niin salaileva"Mark Zuckerberg myöntää: Facebook mokasi viime vuonna – nyt edessä on "parannuksen vuosi"Facebookin kehittäjänä työskennellyt mies katuu osallisuuttaan sosiaalisen median syntyyn: "Koen valtavaa syyllisyyttä"
Sosiaalinen mediaUlkomaatMTV Uutiset LiveFacebookKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Sosiaalinen media
  • ti11:06
    Häirintä

    Mediat: Erikoinen kärrykiusaaja piinaa Puuiloa – tehty kymmeniä rikosilmoituksia

  • ti08:15
    Lääkkeet

    Auttaako peräpukamavoide oikeasti silmäpusseihin? Näin voi käydä someniksiä testaavalle

  • ma14:34
    Ilmiöt

    Oxfordin vuoden sana kuvaa raivostuttavaa ilmiötä, johon sinäkin olet luultavasti somessa törmännyt

  • 30.11.23:03
    Rääkkylä

    Karjalainen: Viestittelykohuissa ryvettynyt Rääkkylän kunnanjohtaja saamassa potkut

  • 29.11.17:15
    Työelämä

    Tutkija: Nämä somepalvelut altistavat ristiriitoihin työnantajan kanssa – "Tehdään hassunhauskoja videoita"